Tuesday, April 16, 2013

Trouble, trouble for Pakatan in Labuan

The defections from PKR following the 2008 general election have returned to haunt the party and put its credibility in question.

Hellbent on contesting the Labuan parliamentary seat, Labuan PAS chief Hamir Zahari said PKR has no locus standi to assert itself over PAS in seat negotiations.

“No member of parliament from PAS has ever jumped to another party and none has ever left the party.

“In terms of PAS’s integrity, we are solid,” he said.

Since the 2008 general election, six PKR elected representatives have defected. They are Mohsin Fadzli Samsuri (Bagan Serai), Zulkifli Noordin (Kulim-Bandar Baharu), Zahrain Mohamed Hashim (Bayan Baru), N Gobalakrishnan (Padang Serai), Tan Tee Beng (Nibong Tebal) and Wee Choo Keong (Wangsa Maju).

Even more significant is that PKR defectors had contributed to the opposition coalition losing control over Perak.

In the 2008 general election, Pakatan Rakyat through PAS, PKR and DAP was democratically elected to five states – Kedah, Penang, Perak, Selangor and Kelantan.

Pakatan wrested Perak from Barisan Nasional with a slim majority, winning 32 state assembly seats compared with BN’s 27.

However, defections from PKR and DAP saw BN taking over the state a year later.

Labuan PAS blocks PKR

In an open defiance against Pakatan chief Anwar Ibrahim’s declaration last Friday that PKR will field its candidate Ibrahim Menudin in Labuan, Labuan PAS responded with a resounding “no way”.

Said Hamri: “The seat was agreed back in 2011 during a Pakatan meeting at Federal Territory level.

“At the time, we had agreed that out of 13 parliamentary seats in the Federal Territory, five of them were for PKR, another five for DAP.

“The balance three were for PAS. As such, PAS will stand in Putrajaya, Titiwangsa and Labuan.

“Therefore our candidate will stand in Labuan in this coming 13th general election.”

Hamir said PAS would contest in 76 parliamentary seats nationwide, including Labuan, where it will field Hadnan Mohamad.

PAS has already named Husam Musa in Putrajaya and Zamri Khuzaimi in Titiwangsa.

He said PAS had also assigned two lawyers who will be in Labuan later this week “to help them in terms of law and election machinery”.

“Labuan PAS is fully prepared to face the coming election. Our wings, PAS Supporters Assembly (DHPP) comprissng non-Muslims, PAS Muslimats, PAS Youth and other non-governmental organisations are also ready to work for us.

“With this kind of support and after the decision was made for us to stand here, there is no turning back for us not to contest in this election,” he said.

Meanwhile, the Federal Territory PAS commissioner Mohamad Nor bin Mohamad has also backed Hamir’s stand.

During a five-minute on-air speech to reporters, he said Labuan was an important parliamentary seat and that the partners in Pakatan had “agreed” that Labuan belonged to PAS.

“When we look at the consensus among the Pakatan during a meeting back in 2011, all three parties – PAS, PKR and DAP – had agreed that Labuan parliamentary seat belongs to PAS.

“Therefore, PAS will stick to its commitment in the coalition,” he said. -FMT

35 comments:
Write comments
  1. Labuan semakin dalam delima bila rakan sekutunya PKR seakan-akan mahu menggantikan mereka untuk bertanding pada PRU kali ini. Walaupun sebelum ini 3 PRU yang lepas Kerusi Parlimen P166 Labuan ditandingi oleh PAS.

    ReplyDelete
  2. Ingauan ngeri ini semakin menjadi kenyataan bila setiap program-program yang diadakan oleh PKR, tidak kelihatan kelibat Pemimpin-Pemimpin PAS yang hadir. Bahkan ada masanya Pemimpin-Pemimpin PAS sahaja yang dilihat cuba mendekati rakyat dalam dekat-dekat PRU ini.

    ReplyDelete
  3. Bukan itu saja, Malahan bila kehadiran Ketua Pembangkang Anuar Ibrahim ke Labuan baru-baru ini telah cuba memperlihatkan segalanya. Bila kehadiran beliau cuma disambut oleh Pemimpin dan penyokong-penyokong PKR. Adalah amat mustahil, Pemimpin yang mereka agungkan dalam Pakatan yang dicanang mahu menjadi Perdana Menteri seperti tidak dihargai Kehadirannya di Labuan.

    ReplyDelete
  4. Mujurlah malam diadakan Ceramah Umum di Dewan salah sebuah sekolah Cina memperlihatkan kelibat Pemimpin-Pemimpin PAS. Itupun kehadiran mereka dalam program ini seakan dinafikan pernanan mereka bila mereka hanya ditempatkan duduk bersama orang ramai di kerusi bawah.

    ReplyDelete
  5. Berbanding dengan Pemimpin-Pemimpin PKR yang hampir kesemuanya duduk di Pentas Utama dengan Pemimpin mereka dari Sabah dan Semenanjung. Bahkan tiada wakil dari Kepimpinan PAS yang diberikan peluang untuk memberikan Ucapan.

    ReplyDelete
  6. Disebelah pihak rakan sekutu mereka yang satu lagi, iaitu DAP pastinya cuba untuk memastikan yang PAS tidak akan bertanding kali ini. Ini dapat dilihat bila akaun DAP Labuan dalam facebook selalu menafikan yang kerusi Pru kali ini akan dirampas oleh pihak PKR. Seandainya jika berlaku lagi yang PAS masih bertanding tidak mustahil mereka akan keluar sebagai calon Bebas.

    ReplyDelete
  7. Disebelah pihak rakan sekutu mereka yang satu lagi, iaitu DAP pastinya cuba untuk memastikan yang PAS tidak akan bertanding kali ini. Ini dapat dilihat bila akaun DAP Labuan dalam facebook selalu menafikan yang kerusi Pru kali ini akan dirampas oleh pihak PKR. Seandainya jika berlaku lagi yang PAS masih bertanding tidak mustahil mereka akan keluar sebagai calon Bebas.

    ReplyDelete
  8. More cracks are appearing within the Opposition ranks as both PKR and PAS are now staking a claim for the Labuan parliamentary seat.

    ReplyDelete
  9. PKR advisor Datuk Seri Anwar Ibrahim said the party would be fielding corporate figure Tan Sri Ibrahim Menudin for the island's sole parliamentary seat in the May 5 general election.

    ReplyDelete
  10. Last week, Labuan PAS had announced that its information chief Hadnan Mohamad would be the Pakatan candidate for the seat.

    ReplyDelete
  11. Hadnan subsequently insisted that he would be contesting the seat as he had been named the Opposition candidate there.

    ReplyDelete
  12. Several supporters of Pakatan Rakyat in Labuan had appeared confused as both PKR and PAS had claimed to represent Pakatan Rakyat for the only parliamentary seat on this island.

    ReplyDelete
  13. PAS, represented by Matusin Abdul Rahman, had lost three consecutive elections to Umno of Barisan Nasional and in the 2008 election, the seat was won by Datuk Yussof Mahal with a majority of 8,457 votes.

    ReplyDelete
  14. Sekretariat Jom Tolak Pakatan Sedia 15,000 Sukarelawan Bantu Kelancaran PRU13

    Sekretariat Jom Tolak Pakatan yang diwakili enam badan bukan kerajaan (NGO) di Selangor menyediakan hampir 15,000 sukarelawan bagi membantu memastikan pilihan raya umum (PRU) ke-13 di negeri itu berjalan lancar dan aman.

    Setiausaha Agung Jalur Tiga (Jati) Mohd Norman Toha berkata sukarelawan itu akan bekerjasama rapat dengan polis untuk membendung sebarang provokasi yang mungkin cuba dicetuskan mana-mana pihak.

    “Kita akan bertindak memastikan mana-mana pihak yang cuba buat provokasi kita akan tangkap dan serah kepada pihak polis. Ini kerana kami rakyat Malaysia khususnya rakyat Selangor mahukan suasana PRU yang aman dan harmoni,” katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

    Turut hadir, Presiden Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS) Hamidzun Khairuddin, Presiden Ikatan Kebajikan dan Dakwah Selangor Rosdi Long, Yang Dipertua Perkasa Selangor Abu Bakar Yahya, Pesuruhjaya Tolak Individu Bernama Anwar Ibrahim (Tibai) Selangor & Wilayah Persekutuan Wan Indra Putra Ahmad dan Naib Presiden Kelab Perpaduan Insan Selangor T. Selvasingam.

    ReplyDelete
  15. Sekretariat Jom Tolak Pakatan Sedia 15,000 Sukarelawan Bantu Kelancaran PRU13

    Hamidzun berkata pihaknya menolak sebarang cubaan untuk mencetuskan hura hara dan kacau bilau oleh pihak asing semasa PRU.

    Pihak berkenaan dijangka menggunakan medan PRU ke-13 untuk menekan rakyat untuk mengikut telunjuk dan kemahuan mereka.

    “Anasir itu telah mendapat latihan dan bantuan kewangan dari NGO Negara asing yang berhasrat menjajah budaya serta pemikiran rakyat Malaysia. Kami mengecam kemasukan haram dana asing yang membiayai mana-mana parti dalam PRU,” katanya.

    Sehubungan itu, beliau menggesa agar Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) lebih bertegas dan menyiasat perkara itu dengan serius kerana pihaknya mahukan PRU ke-13 berjalan dengan aman.

    Rosdi meminta mana-mana parti politik yang bakal bertanding pada PRU ke-13 supaya menjaga dan memelihara kesucian institusi rumah ibadah bagi memelihara perpaduan umat.

    “Jangan jadikan institusi rumah ibadah seperti masjid sebagai pentas berpolitik kerana kita bimbang ia membawa kepada kemudaratan dan perpecahan yang lebih merugikan.

    “Mereka juga dinasihatkan supaya tidak mempolitikkan isu penting yang boleh menjejaskan kepentingan umum seperti hal ehwal keselamatan negara, perpaduan kaum dan institusi raja,” katanya.

    ReplyDelete
  16. 10 Sebab Kenapa Rakyat Wajib Tolak Anwar Pada PRU 13

    Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan berkata rakyat ada 10 sebab kenapa mesti tolak pembangkang terutama ketuanya Datuk Seri Anwar Ibrahim pada pilihanraya umum akan datang.

    Ini tegasnya kerana pakatan pembangkang telah pun mengangkat Anwar sebagai Perdana Menteri sekiranya mereka berjaya menguasai Putrajaya nanti

    Beliau berkata antara 10 sebab kenapa Anwar tidak layak menjadi Perdana Menteri ialah pertama kerana Anwar telah memberi sokongan kepada gerakan LGBT (Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender).

    Kedua kata beliau Anwar juga turut memberi sokongan keselamatan negara Israel seperti yang disiarkan di dalam Wall Street Journal (WSJ) baru-baru ini.

    “Ketiga sudah pasti rakyat tidak akan lupa pembohongan 16 September di mana kononnya dia dakwa bakal tubuh kerajaan baru gantikan kerajaan BN.

    “Keempat Buku Jingga yang terkandung janji-janji bulan bintang tidak dilaksanakan di empat negeri penguasaan pakatan pembangkang. Kelima amalan politik populis semberono yang meraih populariti tanpa fikir kemampuan negara”, katanya kepada UMNO-Online di sini.

    Sambung beliau lagi sebab keenam adalah kegagalan Anwar menunjukkan kabinet bayangan.

    “Manakala ketujuh adalah sebab dokongan fahaman pluralisme yang mengatakan semua agama sama. Kelapan dia dan pakatan pembangkang mendapat dana dan bantuan pihak asing.

    “Kesembilan dan kesepuluh adalah kes liwat yang belum selesai di Mahkamah Rayuan dan Persekutuan serta skandal video seks yang tulen beliau di dalamnya”, ujar Ahmad Maslan lagi.

    Justeru beliau percaya 10 sebab itu akan menjadi asas kukuh untuk rakyat membuat pilihan bijak menolak pembangkang sekaligus meranapkan impian Anwar untuk menjadi Perdana Menteri pada pilihanraya umum akan datang.

    ReplyDelete
  17. Pengumuman calon Barisan Nasional (BN) Wilayah Persekutuan menyaksikan penyandang Putrajaya yang juga Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor kekal dengan dikelilingi 12 muka baru.

    ReplyDelete
  18. Pengumuman calon BN ini disempurnakan oleh Timbalan Pengerusi BN merangkap Pengerusi BN Wilayah Persekutuan, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), hari ini.

    ReplyDelete
  19. “BN meletakkan calon terbaik bagi memastikan Wilayah Persekutuan yang dianggap sebagai cermin antarabangsa dengan Putrajaya sebagai Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan berada di tangan BN,” katanya.

    ReplyDelete
  20. Dengan pengumuman tersebut, beliau mengharapkan agar anggota jentera BN akan memberikan sokongan yang padu dan mantap serta calon yang terpilih meneruskan proses transformasi dengan turun bertemu pengundi, bersifat rendah diri, sentiasa membantu dan memastikan kemenangan BN dalam Pilihan Raya Umum ke-13.

    ReplyDelete
  21. Dalam majlis ini, calon BN menerima watikah pelantikan dan melafazkan ikrar aku janji dengan tekad untuk kemenangan BN.

    ReplyDelete
  22. calon bebas pun dpt lebih byk dr calon pas tapi pas masih tamak nk bertanding kerusi labuan

    ReplyDelete
  23. Pembangkang Sabah ancam tolak Pakatan

    KOTA KINABALU: Parti pembangkang Sabah mengancam untuk mengekang sokongan mereka terhadap Pakatan Rakyat berikutan rancangan untuk berjuang bersendirian di negeri itu.

    Pengerusi Parti Pembaharuan Negeri (STAR) Datuk Dr Jeffrey Kitingan berkata pengumuman oleh Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa Pakatan tidak akan bekerjasama dengan parti-parti pembangkang di Sabah disifatkan sebagai menghina, lapor The Star.

    ReplyDelete
  24. Anwar mengumumkan semalam bahawa Pakatan akan hanya bekerjasama dengan Ahli Parlimen Beufort Datuk Lajim Ukin dan Ahli Parlimen Tuaran Datuk Wilfred Bumburing, yang telah berikrar untuk bekerjasama dengan gabungan pembangkang.

    "Mereka tidak hormat kepada parti-parti tempatan. Bagaimana mahu hormat hak dan autonomi Sabah sedangkan mereka tidak boleh hormat kami?" soal Jeffrey, yang mana parti itu sebelum ini telah diminta oleh pembangkang untuk tidak bertanding di Sabah.

    ReplyDelete
  25. Sementara itu, Presiden Parti Progresif Sabah (SAPP) Datuk Yong Teck Lee berkata parti itu bersedia untuk menghadapi pilihan raya bersendirian.

    "Jentera kami akan menyokong calon dari STAR di kerusi di mana kita tidak bertanding," katanya beliau.

    ReplyDelete
  26. Bercakap kepada pemberita dalam lawatan dua hari ke Sabah, Anwar membayangkan Pakatan Rakyat bimbang tentang kesetiaan parti-parti pembangkang tempatan.

    Anwar berkata Pakatan Rakyat tidak akan menyerang calon pembangkang lain kerana fokusnya adalah untuk mengalahkan Umno dan Barisan.

    Dengan perkembangan terbaru ini, banyak kerusi negeri dan Parlimen di Sabah akan menyaksikan pertandingan pelbagai penjuru calon-calon dari Pakatan Rakyat dan parti pembangkang tempatan.

    ReplyDelete
  27. Bukan saja Labuan semua tempat pun perlu berfikir sematang mungkin bagi memastikan yang mereka undi tu bukan trouble maker.

    ReplyDelete
  28. Majoriti daripada lebih 5,000 pengundi kaum Cina di sini akan menyokong calon Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum kali ini, kata Pengerusi MCA Labuan Datuk Chin Hon Vui.

    ReplyDelete
  29. Katanya, sokongan kaum Cina meningkat selepas kerajaan melaksanakan pelbagai inisiatif dan bantuan kepada rakyat.
    “BR1M (Bantuan Rakyat 1Malaysia), BL1M (Bantuan Lesen 1Malaysia), BB1M (Baucar Buku 1Malaysia) dan PR1MA (Perumahan Rakyat 1Malaysia) adalah antara inisiatif yang memikat hati komuniti Cina dan semua bantuan ini membantu meringankan beban rakyat kerana tidak semua orang Cina ini kaya,” katanya kepada Bernama,

    ReplyDelete
  30. Chin berkata Labuan akan terus menjadi kerusi parlimen BN kerana penduduknya tidak mudah dipengaruhi propaganda pembangkang.

    ReplyDelete
  31. Katanya kegiatan perniagaan di pulau itu juga merupakan antara faktor utama BN akan menang di Labuan.

    “Tidak ada asas untuk menukar kerajaan jika tindakan itu hanya membawa impak negatif kepada komuniti perniagaan,” katanya.

    ReplyDelete
  32. Barisan Nasional (BN) Wilayah Persekutuan yakin akan menang lebih banyak kerusi berbanding dalam Pilihan Raya Umum ke-13 nanti kerana pengundi memahami proses transformasi yang dilaksanakan oleh kerajaan.

    ReplyDelete
  33. Malaysia’s manufacturing sector in 2010 attracted RM47.2 billion in approved investments in 910 projects, a 44.8 percent surge when compared to the RM32.6 billion for 766 projects recorded the previous year, said Minister of International Trade and Industry, Datuk Seri Mustapa Mohamed.

    ReplyDelete
  34. Of this figure, foreign investments accounted for RM29.1 billion, up 31.7 percent from the RM22.1 billion in 2009, due to investments in new growth areas, emerging technologies and an improvement in the economies of capital exporting countries.

    ReplyDelete
  35. Domestic investments increased by 72.4 percent to RM18.1 billion from RM10.5 billion in 2009, he said at the Malaysian Industrial Development Authority (MIDA)’s annual conference on investments in the manufacturing and services sector in 2010 here yesterday.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.