Sunday, April 14, 2013

DAP tells PAS to back off in Merotai?

TAWAU: The squabbles for seats in Pakatan Rakyat, the national opposition coalition, is now threatening to turn cannibalistic in Sabah with DAP warily eyeing PAS intentions in the east coast of the state.

With little to gain and everything to lose, the Pakatan parties are facing off over who gets to place their candidate in the Muslim majority Merotai constituency land held by the BN’s Liberal Democratic Party (LDP).

PAS hit a ‘sour’ note when its president Abdul Hadi Awang included the constituency in its corner while Sabah DAP claims the seat is still under negotiations between the coalition partners.

Hadi announced at a function held at PAS Kalabakan office at Taman Semarak that the Islamic party would put up contestants in two parliamentary seats and nine state seats in Sabah.

The parliamentary seats are Batu Sapi and Kalabakan, while the state seats are Pitas, Tempasuk, Tanjung Aru, Sukau, Kunak, Bugaya, Tanjung Batu, Sebatik and Merotai.

Merotai is considered a ‘hot seat’ as both Barisan Nasional and Pakatan Rakyat component parties are eyeing the seat considered a toss-up with the voters divided and moods likely to swing at the
11th hour.

Sabah DAP chairman Jimmy Wong, who was present when the PAS candidates were announced, said he was caught by surprise that Merotai was mentioned.

“The seat negotiations among Pakatan Rakyat has yet to be finalised and the Merotai state seat has already been conceded to DAP if LDP is defending the seat on behalf of BN,” he said.

Wong said this was a good strategic arrangement to consolidate all coalition members in order to deliver Kalabakan parliamentary constituency for the sake of taking over Putrajaya.

“I am a member of seat negotiations on Sabah matters and the decision of Merotai given to DAP had been minuted. Each party should not announce their own candidates in any constituencies unilaterally,” he said.

Due to the awkward position on the Merotai seat, he urged the Pakatan presidential council to oversee the Sabah seat negotiations and ensure component parties ensure any decision made is not altered. -FMT

66 comments:
Write comments
  1. Rakyat di daerah ini perlu terus menyokong Barisan Nasional (BN) kerana parti itu terbukti berpengalaman mentadbir negara dengan baik berbanding pembangkang yang jelas gagal menunaikan janji dalam manifesto pilihan raya mereka.

    ReplyDelete
  2. Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tanjung Batu, Datuk Hamisa Samat berkata, rakyat tidak seharusnya memperjudikan nasib dengan memberikan mandat kepada pembangkang dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) akan datang, hanya kerana terpengaruh dengan janji kosong mereka.

    ReplyDelete
  3. "BN sudah mentadbir lebih 56 tahun, bermakna kita sudah ada pengalaman. Tiada sebab kita hendak ubah sedangkan ekonomi negara kita sudah berkembang dan stabil, negara juga selamat, aman serta makmur," katanya dalam Program Gotong-Royong Bersama Masyarakat di Kampung Kuala Merotai, Tawau di sini semalam.

    ReplyDelete
  4. Hamisa berkata, rakyat tidak perlu menggadai negara kepada pihak yang belum tentu mampu mentadbir lebih baik daripada BN hanya kerana kecewa dengan beberapa perkara kecil.

    ReplyDelete
  5. "Ada sesetengah permintaan rakyat yang kita tidak dapat laksanakan kerana sumber terbatas tetapi pelbagai bantuan telah kita salurkan untuk meringankan beban dan kemudahan mereka.

    ReplyDelete
  6. "Janganlah hanya satu dua perkara yang kita kecewa, kita terus nak tukar kerajaan sedangkan selama ini kerajaan BN sentiasa prihatin dan jaga kebajikan rakyat," ujarnya.

    ReplyDelete
  7. Kita TUKAR BN

    INI KALILAH

    ReplyDelete
  8. Tukar kalau gaya tia pandai tukar2 pun sama saja.

    ReplyDelete
  9. Sabah DAP and SAPP will never work together.

    ReplyDelete
  10. Alasan yang tak kukuh.

    ReplyDelete
  11. Merotai is not belong to LDP?

    ReplyDelete
  12. I think they both should find a life.

    ReplyDelete
  13. Cakap2 mcm ni nampak betul ketidaksiuman.

    ReplyDelete
  14. Cara macam ni tak baik la.

    ReplyDelete
  15. Ada pelbagai mcm ragam manusia skrg ni.

    ReplyDelete
  16. Ada yang suka menikam belakang.

    ReplyDelete
  17. Terpulanglah pada pengundi di kawasan itu untuk membuat pilihan. Susah mahu komen apa yang akan berlaku nanti.

    ReplyDelete
  18. Sekarang ini saya yakin semua mata tertumpu pada calon BN yang akan diumumkan nanti. Saya sendiri pun tak sabar mahu tahu.

    ReplyDelete
  19. Senarai Calon BN Menjadi Tumpuan

    KUALA LUMPUR: Semua mata kini tertumpu kepada senarai calon Barisan Nasional (BN) yang akan diumumkan serentak di 14 negeri pada Selasa di mana perhatian lebih diberikan kepada calon di Selangor, Kedah, Johor dan Melaka.

    Bagi Selangor dan Kedah yang cuba dirampas kembali BN selepas tewas kepada Pakatan Rakyat pada 2008, senarai itu akan mengenal pasti calon Menteri Besar negeri tersebut sekiranya BN menang.

    ReplyDelete
  20. “Selangor akan menyaksikan perubahan besar. Pada perkiraan terakhir, bilangan calon baru adalah kira-kira 70%. Itu hanya melibatkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN).

    “Untuk senarai calon kerusi Parlimen di Selangor, perubahan boleh jadi 60% atau lebih besar,” kata sumber dalaman parti pada Ahad.

    Sumber berkata, jika BN menawan semula Selangor, sudah pasti calon Menteri Besar adalah seseorang yang baru dan tidak dikenali ramai.

    ReplyDelete
  21. Tiga calon pilihan untuk jawatan itu adalah Naib Ketua Umno Bahagian Tanjung Karang, Datuk Shamsuddin Rais, Ketua Umno Bahagian Subang Dr Bushro Mat Johor dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Taman Templer, Datuk Seri Subahan Kamal.

    Bagi Kedah, sumber BN yakin terhadap prestasi parti itu di negeri tersebut kerana kerajaan PAS yang menerajui negeri itu dilihat dalam keadaan kucar-kacir ekoran masalah dalaman parti.

    Sementara itu, tiga calon pilihan bagi jawatan Menteri Besar Kedah adalah Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir, Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Kedah Datuk Paduka Ahmad Bashah Md Hanipah dan Setiausaha Politik Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Datuk Latt Shariman Abdullah yang juga merupakan Ketua Umno Bahagian Kuala Kedah.

    “Malah di Kedah, bilangan muka-muka baru adalah kira-kira 50% tetapi kebanyakan mereka akan bertanding di kerusi Parlimen,” kata seorang pemimpin BN.

    ReplyDelete
  22. Tidak ketinggalan, Johor turut akan mempunyai Menteri Besar baru tanpa mengira apa jua keputusan pertemuan di antara Datuk Abdul Ghani Othman dengan Penasihat DAP, Lim Kit Siang di kerusi Parlimen Gelang Patah pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

    Walaupun Pakatan Rakyat menyatakan hasrat untuk merampas kubu kuat BN di Johor, BN dijangka akan mempertaruhkan senarai calon hebat untuk kekal berkuasa di negeri itu.

    Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dan Ahli Parlimen Pulai Datuk Nur Jazlan Mohamed dikatakan sebagai calon pilihan untuk menggantikan tempat Ghani.

    Sumber berkata, kira-kira 300 calon BN pada pilihan raya umum 2008 akan digugurkan kali ini.

    ReplyDelete
  23. Yang pasti senarai yang diumumkan esok itu adalah yang muktamad. jeng, jeng, jeng... Kita lihat reaksi para pemimpin umno baik yang tercalon mahupun tidak. hihi

    ReplyDelete
  24. Pengerusi Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Najib Tun Razak berharap mereka yang terpilih sebagai calon dapat melakukan yang terbaik untuk parti dan mereka yang tidak terpilih pula bukannya membawa erti mereka gagal atau pun bermasalah.

    ReplyDelete
  25. Sebaliknya menurut beliau dalam keadaan di mana masyarakat khususnya pengundi menuntut kepada perubahan maka sebahagian anggota parti terpaksa memberikan laluan dalam usaha menjayakan pembaharuan berkenaan.

    ReplyDelete
  26. “Kepada mereka yang terpilih oleh parti saya harap mereka akan lakukan terbaik untuk parti dan sekiranya ada apa-apa kelemahan parti akan bertindak untuk mengatasinya.

    ReplyDelete
  27. “Dan kepada mereka yang tidak terbaris, bukan bererti bahawa mereka gagal atau pun mereka ada masalah atau pun mereka ada kepincangan tetapi dalam keadaan di mana masyarakat dan pengundi menuntut kepada perubahan maka sebahagian daripada anggota kita terpaksalah memberikan laluan. Kalau mereka tidak memberikan laluan maka tidak ada pembaharuan,” katanya.

    ReplyDelete
  28. Beliau berkata demikian pada sidang media selepas menyampaikan watikah dan aku janji BN kepada Presiden parti-parti komponen dan Pengerusi-Pengerusi BN negeri di Menara Datuk Onn

    ReplyDelete
  29. Situasi terbaru yang berlaku di Sabah ini bukanlah suatu isu yang baru, sebaliknya telah menjadi asam garam dikalangan parti pembangkang negara ini setiap kali menjelang pilihan raya. Strategi Anwar Ibrahim yang gemar menggunakan khidmat "katak" untuk merampas kerajaan akhirnya memakan diri beliau sendiri.

    ReplyDelete
  30. Ternyata kehadiran Lajim dan Bumburing tidak sama sekali memberikan kelebihan kepada Pakatan Rakyat, sebaliknya menjadi beban kepada Anwar kerana terpaksa membuat keputusan yang memuaskan hati semua "katak-katak" peliharaannya.

    ReplyDelete
  31. Jika Anwar seorang pemimpin yang bijak, beliau sepatutnya sudah menjangkakan masalah yang bakal beliau hadapi, sekaligus merancang strategi untuk menyelesaikan masalah-masalah tersebut.

    ReplyDelete
  32. Sebaliknya Anwar lebih suka ke hulu-ke hilir berkempen memuji diri beliau disamping menyanyikan lagu "Sabah akan hilang". Seolah-olah beliau merasakan kedudukan Pakatan Rakyat TERAMAT selesa dengan kemunculan Lajim dan Bumburing sehingga lupa implikasinya terhadap pembahagian kerusi menjelang PRU13.

    ReplyDelete
  33. Ketika tarikh pembubaran Parlimen dan tarikh pilihanraya masih menjadi tanda tanya, bukan main lantang lagi pemimpin-pemimpin pembangkang termasuk Anwar Ibrahim mengkritik DS Najib kononnya takut mengadakan pilihanraya.

    ReplyDelete
  34. Kegairahan mereka mengkritik mengenai kedua-dua tarikh penting ini menunjukkan seolah-olah mereka telah bersiap sedia menghadapi pilihanraya umum. Namun, agak mengejutkan, ketika jentera-jentera BN telah bersiap sedia, pembangkang di Sabah masih bercakaran mengenai pembahagian kerusi.

    ReplyDelete
  35. Malah situasinya semakin parah setelah konflik pembahagian kerusi ini menjadi topik perbualan masyarakat di negeri ini. Tidak takutkah Anwar bahawa kegagalan beliau menyelesaikan isu remeh seperti ini akan turut menjadi pertimbangan rakyat untuk menolak kepimpinan beliau??

    ReplyDelete
  36. Situasi yang sama turut berlaku di Sarawak semasa Pilihan Raya DUN Sarawak yang menyaksikan kegagalan pembahagian kerusi di antara PKR, DAP dan SNAP. Kegagalan ini telah menyaksikan pertembungan menarik antara PKR dan SNAP dengan BN. Pertembungan menarik ini akhirnya memihak kepada BN sehingga dapat mengekalkan majoriti 2/3 dalam PRN Sarawak itu.

    ReplyDelete
  37. Apakah pertembungan menarik juga akan berlaku dalam PRU-13 akan datang dengan menyaksikan pertembungan sesama kompenan Pakatan Pembangkang? Ianya tidak mustahil dan jika perbalahan ini semakin parah, pastinya akan berlaku pembubaran Pakatan Pembangkang seperti mana yang sering berlaku sebelum ini. Di sini, BN akan merasai kenikmatannya untuk mencapai kemenangan mudah 2/3 majoriti.

    ReplyDelete
  38. Bagaimanapun, senario terbaru Pakatan Pembangkang itu tidak berlaku dalam BN yang menekankan semangat muafakat bagi menentukan formula pengagihan kerusi memberi keadilan kepada semua parti komponen.

    ReplyDelete
  39. Oleh sebab itu, setiap kali pilihan raya, BN tidak mempunyai masalah untuk berhadapan dengan Pakatan Pembangkang khususnya di beberapa kawasan yang telah dipersetujui kompenan BN.

    ReplyDelete
  40. Melihat kepada perkembangan pembangkang Sabah ini, saya amat bersetuju dengan kenyataan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal bahawa kegagalan pakatan pembangkang menyelesaikan isu agihan kerusi kali ini membayangkan mereka juga tidak akan mampu menangani isu yang lebih penting membabitkan rakyat, agama, bangsa dan negara.

    ReplyDelete
  41. Inikah contoh kepimpinan yang kononnya layak untuk mentadbir negara? Jika masalah dalam parti pun gagal diselesaikan, bagaimana pula dengan isu-isu yang lebih besar?

    ReplyDelete
  42. pakatan di Sabah tidak sefahaman berhubung pembahagian kerusi.

    ReplyDelete
  43. Rakyat harus sedar dan membuat pilihan yang lebih bijak.

    ReplyDelete
  44. BN dan pembangkang akan mengalami cabaran yang giat antara satu sama lain.

    ReplyDelete
  45. Parti BN harus membaiki kelemahan dan membuat pembaharuan yang diperlukan.

    ReplyDelete
  46. Pembangkang semakin menunjuk belangnya. Sudah pasti tidak boleh kerjasama.

    ReplyDelete
  47. Adakah BN masih parti yang boleh diharapkan?

    ReplyDelete
  48. Pembangkang tidak bersefahaman dan seakan mengakibatkan konflik.

    ReplyDelete
  49. Sabah Progressive Party (SAPP) has reiterated its challenge to Sabah DAP chief Jimmy Wong and its Adviser cum MP for Kota Kinabalu Dr Hiew King Cheu to a public debate.

    ReplyDelete
  50. Its Wanita Chief Melanie Chia Chui Ket even dared them to “beg their KL masters to come and help” if neither was willing to accept the challenge.

    ReplyDelete
  51. In a statement issued here yesterday, Chia said the open challenge issued by party President Datuk Seri Yong Teck Lee was in response to a flyer which dedicated one full page on attacking SAPP and Yong.

    ReplyDelete
  52. She claimed that the flyer was distributed at DAP’s ceramah (talk) held at Foh Sang next to the SAPP Kopitiam Political Talk.

    ReplyDelete
  53. Meanwhile in Tawau, the Vice President of SAPP, Datuk Chua Soon Bui hit out at Jimmy saying that he should be insulted that his Pakatan Rakyat (PR) leaders from Kuala Lumpur had shown disrespect when PAS announced that DAP had lost the Chinese-mixed Merotai seat to PAS.

    ReplyDelete
  54. She said Jimmy was made to sit quietly like a mouse among the PAS top guns and had to bear the announcement.

    ReplyDelete
  55. She said DAP and PKR leaders in Sabah must brace themselves for more surprises, as their KL leaders continue to ride roughshod over them and make a mockery of their promise of “autonomy” including the much-publicised “Kuching Declaration”.

    ReplyDelete
  56. Sabah opposition parties are still shuffling their deck in the last minute to face the Barisan Nasional line-up of Kings, Queens, Jacks and Aces in the 25 parliament and 60 state seats.Keeping their candidates on their toes, the Opposition party leaders are trying to place their choice in seats that will give them an advantage over others.

    ReplyDelete
  57. Sabah is bracing for a series of multi-cornered fights following the bitter disagreement between Parti Keadilan Rakyat (PKR) and two Sabah political parties.

    ReplyDelete
  58. At least three parties -- Barisan Nasional, DAP and Sabah Progressive Party (SAPP) look set to battle it it out for the state seats of Likas, Luyang, Kepayan, Melalap, Karamunting, Elopura, Tanjong Papat and Sri Tanjong.

    ReplyDelete
  59. The overlapping seat claims would also see PKR going against SAPP and BN in the parliamentary seats of Kudat, Kota Marudu, Kimanis, Sipitang, Tenom and Tawau.

    ReplyDelete
  60. The situation came about after SAPP, State Reform Party (Star) and Pakatan Rakyat, especially PKR, leaders failed to reach a compromise over seat allocation.

    ReplyDelete
  61. Lets wait the result after GE.who will win,who will lose.

    ReplyDelete
  62. BN telah mentadbir selama lebih dari 50 tahun, pengalaman yang luas memastikan Negara semakin berkembang.

    ReplyDelete
  63. BN sentiasa menjadi Parti yang di yakini dapat membantu rakyat.

    ReplyDelete
  64. Rakyat harus bijak mengundi. Jangan terpengaruh dengan janki pembangkang.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.