Saturday, April 27, 2013

Malaysia's Customs deputy director-general shot dead

The Royal Malaysian Customs Deputy Director-General Shaharuddin Ibrahim was shot dead on Friday while on his way to work.

Shaharuddin, 58, who lived in Dengkil, Selangor, was confirmed dead at the Putrajaya Hospital at 9.20am.

Bernama news agency quoted Kuala Lumpur Crime Investigation Department head Ku Chin Wah as saying that two men on a motorcycle fired three shots at a vehicle Shaharuddin was travelling in at a traffic light junction.

The vehicle was heading towards Lebuh Wawasan from Lebuh Sentosa at about 8.15am.

Inspector-General of Police Ismail Omar said a special team has been formed to investigate the murder.

"Investigation is in progress... I will ascertain it is conducted thoroughly and we will find those responsible," he told reporters after a programme with security members.

He said the victim was shot in the neck, head and left side of the body.

He added that the incident was not connected with the General Election and assured the people, especially in Putrajaya, not to worry about their safety.

Deputy Prime Minister Muhyiddin Yassin sent his condolences to the family of the late Shaharuddin.

"I am saddened over the incident and regret the tragedy that befell the late Shaharuddin. I hope his family will be patient in their time of bereavement," he said.

Muhyiddin said investigations will be carried out immediately to bring those responsible to justice.

- Bernama/CNA/de

27 comments:
Write comments
  1. Agak2nya siapa yang mengupah dua orang lelaki tu untuk membunuh Shaharuddin.

    ReplyDelete
  2. Pasti ada kepentingan individu yang mengupah tu yang mungkin akan tergugat jika didedahkan oleh Shaharuddin Ibrahim.

    ReplyDelete
  3. Pasti mudah ditangkap pembunuh tu.harap2 semua akan terlerai dengan penangkapan 2 orang individu tersebut.

    ReplyDelete
  4. Drug syndicates and criminal gangs are the main suspects in the cold-blooded murder of Customs deputy director-general Datuk Shaharuddin Ibrahim, a Mr Clean and no-nonsense law enforcement officer.

    ReplyDelete
  5. Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak revealed that Shaharuddin, 58, was going after certain parties who were uneasy with the strict enforcement by the department while City CID chief Senior Asst Comm Datuk Ku Chin Wah said police did not rule out a crime syndicate's involvement theory, adding that it was premature to speculate.

    ReplyDelete
  6. Shaharuddin, who was in charge of the Customs and Internal Tax Unit division and a year away from retirement, left his house in Dengkil at around 7.55am yesterday in a Nissan SUV.

    ReplyDelete
  7. Shaharuddin, who was from Negri Sembilan, had been with the Customs Department for more than 30 years. He gained a reputation as a drug buster and was known for his no-nonsense approach to enforcement. His work earned him the moniker “Mr Clean”.

    ReplyDelete
  8. Inspector-General of Police Tan Sri Ismail Omar said police had set up a task force headed by Federal CID director Comm Datuk Seri Mohd Bakri Zinin to investigate Shaharuddin's murder. He urged any witness to come forward to help in investigations.

    ReplyDelete
  9. Berita yang mengejutkan buat rakyat Malaysia. Apa mahu jadi dengan negara ini sudah :(

    ReplyDelete
  10. Polis Tubuh Pasukan Khas Siasat Kematian Timbalan Ketua Pengarah Kastam

    Pihak polis telah menubuhkan satu pasukan khas Bukit Aman untuk menyiasat kejadian pembunuhan Timbalan Pengarah Kastam Datuk Shaharuddin Ibrahim di Putrajaya pagi Jumaat.

    Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar berkata tindakan tersebut adalah tindakan segera dan serta-merta pihak polis selepas menerima laporan kejadian.

    "Saya telah mengarahkan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Seri Bakri Zinin dengan segera untuk menyiasat kejadian ini dan kita telah bertindak serta-merta," katanya pada satu sidang media, selepas menghadiri Majlis Penganugerahan Pingat Kedaulatan Negara dan penyampaian dana Tabung Wira Lahad Datu, di Markas Briged Utara, dekat sini, Jumaat.

    Penyampaian anugerah dan sumbangan disempurnakan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Menurut Ismail insiden melibatkan pegawai penguatkuasa ini tidak boleh diterima kerana keberkesanan menjalankan tugas dan ia berlaku di Putrajaya.

    "Dalam insiden ini seorang pegawai tinggi penguatkuasa telah menjadi mangsa dan saya tidak boleh ingat bila kali terakhir pegawai tinggi penguatkuasa menjadi mangsa jenayah semata-mata pihak penguatkuasa dapat menjalankan tugas dengan tegas dan penuh amanah," katanya.

    Ismail berkata sehingga kini sebarang tangkapan belum dibuat tetapi pihak polis telah memanggil beberapa orang yang dipercayai dapat membantu siasatan.

    Beliau yang mengutuk perbuatan ini sekeras-kerasnya berkata kejadian seperti ini tidak harus dibiarkan berlaku terutama di Putrajaya yang menjadi pusat pentadbiran negara.

    "Kita tak akan biarkan apa-apa kejadian berlaku. Saya akan tentukan siasatan dijalankan dengan terperinci dan akan cuba mencari mereka yang bertanggubgjawab," katanya.

    Mengulas lanjut Ismail berkata laporan awal mendapati dua suspek menaiki motosikal dan melepaskan tembakan ke arah kenderaan yang dinaiki mangsa yang duduk di sebelah kiri bahagian hadapan.

    Pihak polis percaya suspek melepaskan lebih daripada satu das tembakan dan laporan awal menyebut tembakan dilakukan di bahagian kepala, badan dan leher.

    Dalam pada itu Ismail turut memberi jaminan akan berkerjasama dengan agensi penguatkuasa undang-undang dalam menjalankan siasatan.

    Beliau menyeru sesiapa sahaja yang mempunyai maklumat berkaitan pembunuhan tampil memberi kerjasama kepada polis.

    ReplyDelete

  11. Biar polis siasat: Ketua Pengarah Kastam



    Beliau mengulas kematian seorang Penolong Pengarah Kastam Selangor, Ahmad Sarbani Mohamed, 56, yang ditahan semalaman pada 1 April lalu bagi membantu siasatan rasuah dan aktiviti pengubahan wang haram, ditemui mati di Tingkat Satu, pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Wilayah Persekutuan, Jalan Cochrane, Kuala Lumpur kira-kira jam 10.15 pagi semalam.

    Mohamed Yusuf berkata, seluruh warga JKDM sedih dengan insiden itu dan mengucapkan takziah kepada keluarga arwah serta mendoakan rohnya dicucuri rahmat.


    Menurutnya, apa yang berlaku sudah berlaku dan pihaknya sudah mengarahkan pelbagai badan kebajikan dalam jabatan berkenaan untuk membantu keluarga arwah dan menjaga mereka dari segi kebajikan.


    “Keluarga yang tinggal kita akan bantu dari segi kebajikan dan kita ada pelbagai badan dalam kastam seperti yayasan dan koperasi untuk memberi bantuan lanjut,” katanya.

    ReplyDelete
  12. PM Kesal Kejadian Tembak Mati Timbalan Ketua Pengarah Kastam

    Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengutuk sekeras-kerasnya tindakan penjenayah yang menembak mati Timbalan Ketua Pengarah Kastam, Datuk Shaharudin Ibrahim dalam satu kejadian di Putrajaya, pagi tadi.

    Sehubungan kejadian itu, beliau menggesa pasukan keselamatan Polis Diraja Malaysia (PDRM) menjalankan siasatan segera memberkas pihak yang bertanggungjawab di atas kematian Shaharudin.

    “Timbalan Ketua Pengarah Kastam telah ditembak dengan kejamnya pagi tadi dan meninggal dunia…kejadian ini merupakan satu kejutan kepada negara.

    “Kejadian berlaku di Putrajaya dan berlaku kepada anggota kita yang sedang mengambil tindakan penguatkuasaan undang-undang kepada pihak yang tidak senang dengan tindakan tegas yang diambil beliau dan pihak kastam,” katanya.

    Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis ramah mesra bersama anggota keselamatan di Markas Briged Ulu Kinta, petang tadi.

    Mengulas lanjut, Perdana Menteri berkata, penjawat awam sewajarnya diberi perlindungan terutamanya mereka yang melaksanakan tugas dengan berani demi kepentingan negara.

    Dalam kejadian kira-kira 8.15 minit pagi tadi, Shaharudin ditembak dua lelaki bermotosikal semasa dalam perjalanan ke pejabatnya di Putrajaya.

    Mangsa yang duduk di bahagian penumpang depan kenderaan pacuan empat roda (4WD) ditembak tiga das dari jarak dekat ketika berhenti di persimpangan lampu isyarat di Lebuh Sentosa.

    ReplyDelete
  13. Takziah kepada keluarga mangsa. Semoga orang yang melakukan pembunuhan ini dapat hukuman setimpal.

    ReplyDelete
  14. Innalillahiwainnailaihirajiiuun.
    Macam mana nak menghapuskan rasuah,masalah dadah dll kalau pegawai yang baik pn dibunuh. Tindakan yang tidak bertamaddun dan pengecut.

    ReplyDelete
  15. pasti ada pihak tidak puas hati terhadap dia sampai sanggup membunuh

    ReplyDelete
  16. semoga dalanh di sebalik pembunuhan ini dpt dikesan.

    ReplyDelete
  17. Ucapan takziah kepadanya.

    ReplyDelete
  18. Siasatan perlu dilaksanakan.

    ReplyDelete
  19. Mungkin ada motif disebaliknya.

    ReplyDelete
  20. Pihak yang ada maklumat yang berkaitan dengan kes harus diberitahu kepada pihak berkuasa.

    ReplyDelete
  21. Pembunuhan bukan cara yang baik untuk selesaikan masalah. Sudah pasti ada masalah besar yang tidak dapat disenangi pihak lain.

    ReplyDelete
  22. Pihak berkuasa akan membuat siasatan yang terbaik agar pembunuh ini dikenakan tindakan undang-undang.

    ReplyDelete
  23. Mungkin ada tujuan yang tidak diketahui.

    ReplyDelete
  24. Kes keganasan seperti ini kerap dan aktif di Malaysia.

    ReplyDelete
  25. Jangan membiarkan unsur keganasan ini berterusan. Jadi, pihak berkuasa harus bertindak.

    ReplyDelete
  26. Adakah isu ini dikaitkanmata duit?

    ReplyDelete
  27. Pembunuh ini diupah.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.