Tuesday, April 23, 2013

In 22 seats, UMNO leaders stand against BN candidates

While the conservative UMNO-controlled media have been focusing on overlapping seats between PAS and PKR - seven out of 727 total seats being contested - at least 22 seats are seeing UMNO members entering as independent candidates to contest against BN.

Leading the rebelion are Wanita UMNO deputy chief Kamilia Ibrahim (right) - who has since quit her post - contesting as independent in the Kuala Kangsar parliamentary seat, and former Deputy Agriculture and Agro-based Industry minister Shariff Omar, who is vying for Tasek Gelugor parliamentary seat and Sungai Dua state seat.

From the Sepang UMNO division, its Youth chief Suhaimi Mohd Ghazali and liaison committee member Hanifiah Mohamed are standing in Sepang to give a four-cornered fight which includes BN's Mohd Zain Mohamed and PAS's Hanipa Maidin.

Raya Permai UMNO information chief Mokhtar Salahudin and Bandar Tun Razak UMNO secretary Sukeri Abdul Samad are independents in the race for Bandar Tun Razak parliament seat, against BN's Tan Kok Eng.

The rest of UMNO members and leaders standing as independent candidates nationwide are:


1. Rusli Baba, Bukit Persekutuan UMNO member - Lembah Pantai parliament seat.
2. Edros Abdullah – Subang UMNO member – Kota Damansara state seat
3. Mustaf Talib – Sungai Buaya Selatan UMNO member – Batang Kali state seat
4. Fadzil Hanafi - Former Tanjung Seri state assemblyman - Alor Mengkudu state seat
5. Sobri Ahmad - Sungai Limau UMNO committee member – Sungai Limau state seat
6. Md Ghazali Salamun - Bakri UMNO committee member– Bukit Naning state seat
7. Mohd Azaman Johari - Felda Adela UMNO deputy chief – Pengerang parliament seat
8. Mohd Zan Abu - Ledang UMNO committee member – Gambir state seat
9. Yunos Mustakim, Parit Baru UMNO chairman – Gambir state seat
10. Mohd Yusof Majid, former Setiu MP – Permaisuri state seat
11. Zulkiflee Salleh, Pekan Kertih UMNO treasurer – Kemasek state seat
12. Mohd Nuhairi Muhammad, Bukit Perah UMNO member – Ajil state seat
13. Ja’afar Jambor, Kampung Kumbang Panjang UMNO member – Alur Limbat state seat
14. Md Ali Mustafa, Kampung Ibol UMNO member – Seri Menanti state seat
15. Jusbian Kenneth@Kini, Kikangsa Kayul UMNO member – Kuala Penyu state seat
16. Mohd Arshad Abdul, Sungai Sibugah UMNO Youth member – Sungai Sibugah state seat

63 comments:
Write comments
  1. Perisikan Singapura Ramal BN Menang Besar dalam PRU13

    Politik adalah satu perkara yang kompleks, di mana bukan mudah bagi seseorang untuk memahaminya jika tidak benar-benar terlibat di dalamnya. Singapura memang menjadi sebagai 'port' untuk pembangkang seperti cina DAP(Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Ngeh Koo Ham dan Nga Kor Ming) untuk berbincang bagaimana hendak merampas tanah Melayu sebagaimana yang berlaku di Singapura. Anwar Ibrahim juga kerap kali menggunakan negara Singapura dan Indonesia untuk mengadakan mesyuarat sulit pakatan pembangkang termasuk PAS.

    ReplyDelete
  2. Dalam kerapa kali mereka turun ke Singapura, perisik Singapura tetap meramalkan UMNO/BN akan menang besar dalam PRU13 nanti kerana berbagai faktor seperti berikut:

    Perdana Menteri yang bakal dilantik penuh dengan masalah moral yang tidak dapat dielakkan, orang Melayu dan cina tidak suka kepada pemimpin yang penuh bermasalah.

    ReplyDelete
  3. Dalam kerapa kali mereka turun ke Singapura, perisik Singapura tetap meramalkan UMNO/BN akan menang besar dalam PRU13 nanti kerana berbagai faktor seperti berikut:

    Kempen Pakatan Pembangkang yang dianggap kempen 'tong kosong' juga terus diperhatikan oleh pengundi. Parti yang kononnya mempertahankan Islam kini melacurkan Islam demi kepentingan politik mereka. Penipuan demi penipuan telah dilakukan oleh pemimpin pakatan pembangkang umpamanya tragedi di kampung buah Pala, masih tersemat dihati pengundi India.

    ReplyDelete
  4. Dalam kerapa kali mereka turun ke Singapura, perisik Singapura tetap meramalkan UMNO/BN akan menang besar dalam PRU13 nanti kerana berbagai faktor seperti berikut:

    Perbicaraan saman oleh Anwar Ibrahim terhadap Nallakarupan juga dilihat penghijrahan besar pengundi kepada UMNO/BN, apabila semua perkara yang jijik yang dilakukan oleh bakal PM pakatan Pembangkang akan dinilai oleh pengundi. Saman terhadap Nallakarupan merupakan satu kesilapan besar buat Anwar dan pakatan pembangkang.

    ReplyDelete
  5. Perisikan Singapura Ramal BN Menang Besar dalam PRU13

    Kejujuran Dato' Sri Mohd Najib turun padang membantu rakyat dilihat sebagai faktor utama kemenangan besar UMNO/BN..

    ReplyDelete
  6. Perisikan Singapura Ramal BN Menang Besar dalam PRU13

    Dalam isu tanah di negeri Kelantan dan isu NFC, Shahrizat Jalil walaupun tidak mempunyai sebarang kaitan dalam NFC tetapi meletakkan jawatan, ini membuktikan BN lebih jujur berbanding cina DAP apabila Ngeh mendapat tanah 10,526 ekar di Kelantan, dimana 100% pemegang saham dalam syarikat Upayapadu Sdn. Bhd adalah Ngeh Koo Ham yang juga pengerusi DAP/Pakatan pembangkang Perak.

    ReplyDelete
  7. Perisikan Singapura Ramal BN Menang Besar dalam PRU13

    Pakatan pembangkang telah merancang utuk mengadakan demonstrasi secara besar-besar sebaik sahaja keputusan PRU13 berpihak kepada UMNO/BN. Mereka akan menjadikan Malaysia seperti negara-negara di Arab, sehingga UMNO/BN tunduk kepada mereka. Ramai penyokong Pakatan Pembangkang yang diarah berbuat demikian kini mula berpaling tadah kerana mereka tahu pemimpin mereka tidak jujur.

    ReplyDelete
  8. Perisikan Singapura Ramal BN Menang Besar dalam PRU13

    Di dalam politik, jarang sekali ada sesuatu yang jelas, selalunya kabur atau berwana-warni. Walaupun ada yang menyatakan bahawa orang Melayu hebat dalam berpolitik, tetapi kehebatan berpolitik tanpa pengetahuan yang luas tidak mampu menjamin kemenangan mahupun ‘survival’ bangsa ini.

    ReplyDelete
  9. Perisikan Singapura Ramal BN Menang Besar dalam PRU13

    Hari ini, masih ramai dari orang Melayu yang berpolitik dalam gelap atau dalam tempurung. Kerana itu, mereka mudah terpengaruh dan terpedaya dengan hasutan musuh-musuh yang licik dan jauh lebih kehadapan. Ramai dari kita yang tidak dapat memahami kaitan antara politik negara dengan rangkaian percaturan politik dunia.

    ReplyDelete
  10. Perisikan Singapura Ramal BN Menang Besar dalam PRU13

    Sedangkan, tangan-tangan negara yang kuat telah jauh menjangkau mencaturkan politik dunia seawal kurun ke-13 lagi. Jika sebelum itu, negara yang kuat hanya berminat untuk menyerang dan menakluk negara yang lemah secara langsung, tetapi mereka kemudiannya mempelajari cara lain yang lebih ‘selamat’ dan ‘kemas’ untuk menakluk, iaitu melalui percaturan politik.

    ReplyDelete
  11. Perisikan Singapura Ramal BN Menang Besar dalam PRU13

    Caranya ialah dengan menyamar sebagai kawan, melantik pemimpin boneka, memeras ugut dan menekan melalui pasaran atau mengarah dan memaksa tanpa perlu berbuat apa-apa. Melalui cara inilah, negara-negara ini akhirnya muncul sebagai kuasa besar dunia.

    ReplyDelete
  12. Perisikan Singapura Ramal BN Menang Besar dalam PRU13

    Kita punya bukti mengenai campurtangan kuasa besar, Amerika Syarikat terutamanya, dalam politik dunia seawal tahun 1960-an. Beberapa bekas pemimpin mereka, termasuk bekas-bekas perisik yang terlibat di dalamnya telah pun mendedahkan perkara ini setelah dilanda penyesalan atau keinsafan.

    ReplyDelete
  13. Perisikan Singapura Ramal BN Menang Besar dalam PRU13

    Suka atau tidak, akibat kita gagal menguasai ilmu seperti mereka, maka kita kini berada dalam keadaan di mana kita tidak dapat mengelak dari mengiktiraf kepentingan kuasa-kuasa besar ini dalam politik negara. Namun, kebijaksanaan, sifat amanah serta tanggungjawab yang tinggi dalam barisan kepimpinan negara, telah berjaya memastikan Malaysia terus kekal sebagai negara yang bebas, berdaulat serta aman, makmur dan maju.

    ReplyDelete
  14. Perisikan Singapura Ramal BN Menang Besar dalam PRU13

    Hari ini, kita berdiri teguh sebagai sebuah negara yang bermaruah dan berkredibiliti untuk bersikap lantang, menegur dan memberi pendapat kepada kuasa-kuasa besar dunia. Sedikit sebanyak, suara kita tetap didengar, dan adakalanya digeruni oleh mereka, selain dikagumi atau diteladani oleh negara-negara kecil lain. Ini terbukti dalam Sidang Kemuncak ASEAN di Phnom Penh, Kemboja yang baru lalu, di mana Datuk Seri Najib telah menuntut Amerika Syarikat bertindak segera menghentikan serangan Israel ke atas Gaza.

    ReplyDelete
  15. Perisikan Singapura Ramal BN Menang Besar dalam PRU13

    Apa yang membanggakan ialah, Presiden Obama bukan sahaja mengambil maklum teguran tersebut dan membuat panggilan telefon terus ke Israel bagi menyampaikannya, tetapi lebih dari itu, satu pertemuan empat mata telah dibuat dengan Dato’ Seri Najib. Pertemuan tersebut adalah satu-satunya pertemuan empat mata yang diadakan antara Obama dengan pemimpin ASEAN sekali gus, membuktikan bahawa Malaysia punya signifikannya yang tersendiri dalam politik dunia dan bahawa kepimpinan Malaysia diiktiraf dan dihormati oleh negara kecil dan besar.

    ReplyDelete
  16. Perisikan Singapura Ramal BN Menang Besar dalam PRU13

    Dalam pertemuan tersebut, pemimpin kuasa dunia itu telah menyampaikan pandangannya bahawa Amerika percaya yang BN akan kekal memerintah dan program transformasi Dato’ Seri Najib telah benar-benar berjaya. Lebih menarik ialah pandangan yang sama juga disampaikan oleh kuasa besar ke-2 dunia, iaitu China. Perdana Menteri China, Wen Jiabao telah menyatakan demikian secara terbuka di samping mengulangi keyakinannya terhadap kepimpinan Datuk Seri Najib dan Malaysia, yang dianggap sebagai sahabat paling dipercayai di rantau ini.

    ReplyDelete
  17. Perisikan Singapura Ramal BN Menang Besar dalam PRU13

    Memahami signifikan pandangan kuasa besar terhadap keputusan pilihanraya sesebuah negara ialah dari segi kehebatan perisikan mereka, iaitu elemen asas yang meletakkan mereka sebagai kuasa besar. Perisikan mereka jarang tersilap dalam membuat perkiraan. Untuk itu, kita perlu faham bahawa ‘kesilapan’, jika ada dalam kamus perisikan mereka, sepertimana tersilap mengebom penempatan awam dan bukan kubu tentera di Iraq, kemungkinan besar bukan satu kesilapan tetapi disengajakan.

    ReplyDelete
  18. Perisikan Singapura Ramal BN Menang Besar dalam PRU13

    Dan apabila kuasa besar menyatakan yang BN menang besar, maka kemungkinan perisikan mereka silap memberi maklumat adalah amat tipis sekali. Justeru, pembangkang mungkin perlu lupakan sahaja hasrat untuk menawan Putrajaya dalam PRU kali ini. Selain kuasa besar, turut menyatakan keyakinan bahawa BN akan memenangi PRU kali ini ialah Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono serta Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong.

    ReplyDelete
  19. Perisikan Singapura Ramal BN Menang Besar dalam PRU13

    Kedua-dua pemimpin jiran ini amat ‘dekat’ dengan politik Malaysia memandangkan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim adalah satu personaliti yang tidak asing lagi bagi mereka. Indonesia, bagaikan negara kedua Anwar yang digunakan sebagai pentas untuk meluahkan segala kebenciannya terhadap negaranya sendiri. Singapura pula adalah tempat di mana beliau sering masuk ‘perangkap’ sepertimana yang didedahkan oleh laman Wikileaks.

    ReplyDelete
  20. Perisikan Singapura Ramal BN Menang Besar dalam PRU13

    Dengan itu, kita pasti pemimpin-pemimpin ini bukan bercakap ‘di atas angin’ tetapi berdasarkan maklumat risikan, pemerhatian dan fakta-fakta jelas. nampaknya eloklah Anwar, Kit Siang, Karpal, Nik Aziz, Hadi Awang semuanya duduk dan fikirkan semula strategi mereka, ataupun pakatan mereka atau lebih baik lagi, nasib mereka selepas pilihanraya ini.

    ReplyDelete
  21. pemimpin yang bertanding atas tiket bebas adalah perkara biasa setiap kali berlakunya pilihanraya.. mana2 negara sekalipun, situasi seperti ini tetap akan berlaku..

    bukan disebabkan oleh kegagalan parti asal dalam memberikan keadilan kepada ahli2nya terutama sekali dalam agihan kerusi, sebaliknya disebabkan oleh sikap tamak ahli itu sendiri..

    ReplyDelete
  22. Kenapa ramai calon bebas bertanding?
    1. Kerana sistem demokrasi yang Malaysia amalkan membolehkannya.
    2. Kerana ingin bergelar YB.
    3. Kerana kecewa tidak terpilih oleh pucuk pimpinan parti mereka.
    4. Kerana ingin memecahbelakan sokongan parti asal mereka.
    5. Kerana ingin dibeli dengan harapan dapat "angpau" dgn cara mudah.
    6. Kerana banyak duit dan tak tau mahu dilaburkan dimana.
    7. Kerana ingin menguntungkan SPR jika wang pertaruhan hilang.
    8. KERANA TIADA PRINSIP DALAM PERJUANGAN.
    9. Kerana...kerana...kerana...LU FIKIR LAH SENDIRI.

    ReplyDelete
  23. Najib Abdul Razak said the opposition parties, which purportedly claim to have formed a people’s pact, have actually failed to reach a consensus and are in fact contesting each other in several constituencies in the 13th general election on May 5.

    The Prime Minister said if they could not even reach a consensus on the seat allocation, “what more when running the administration of the country.”

    ReplyDelete
  24. “The opposition pact is not a coalition that can ensure the future of the country and people. They are not a large coalition, nor a united front or adopting a common philosophy.

    “Our country will be doomed if we give our trust to the opposition,” he said in his speech when officiating the the housing project “Sentuhan Kasih Felda”, at Felda Chini Timur 2.

    Najib said the rakyat must be wise in evaluating the opposition pact because they had not done anything at all for the people.

    ReplyDelete
  25. If the people aspired for changes, the BN government had actually implemented many changes for the wellbeing of the rakyat, he said.“BN too want changes, changes from within.

    The BN government shows that the changes and transformations are made from within, it does not necessarily mean changing the government, but our future that will change (through the BN government’s transformation programmes),” he said.

    During nomination of candidates yesterday, the PAS and PKR candidates were facing each other in the parliamentary constituency of Labuan and six state constituency seats, namely Panti (Johor), Sg Acheh (Penang), Kota Damansara (Selangor), Bukit Besi, Kota Putera and Seberang Takir(Terengganu).

    ReplyDelete
  26. For the BN, which is an alliance of 13 political parties, the problem of seat allocations had been resolved in the best manner without any duplication.

    Only a handful of the members of the component political parties have left the coalition and contested as independent candidates, including veteran members who refused to make way for new faces.

    ReplyDelete
  27. Many members of the opposition pact had also left the coalition to become independent candidates, including incumbent MPs and State Assemblymen who were not happy that they were not renominated.

    Two of them were DAP members, namely Jenice Lee Ying Ha who is the incumbent assemblyperson for Teratai and the incumbent MP for Kota Melaka, Sim Tong Him.

    ReplyDelete
  28. Lets forget about FUCKATAN. The more you think of it, the more you look for paracetomol(Panadol)

    VOTE FOR BN, the only coalition party that can be trusted to govern our beloved nation.
    Think wisely and act wisely.

    ReplyDelete
  29. According to MCA President Datuk Seri Chua Soi Lek, the higher number of independent candidates in GE13 will work in Barisan Nasional's favour as it will split the Opposition's votes

    ReplyDelete
  30. The fact is that people who did not want to vote for Opposition party would give their votes to the Independent.

    ReplyDelete
  31. REJECT
    Veteran DAP leader Lim Kit Siang has urged voters to reject all independent candidates, regardless of they are Pakatan Rakyat (PR) or Barisan Nasional (BN) members, in the 13th general election (GE13).

    ReplyDelete
  32. Lim Kit Siang also urging voters not to vote for independent candidates. He said the GE13 should be a contest between PR and BN and there is no room for third candidate.

    ReplyDelete
  33. Between PR and BN, everything must be subordinate to this possibility candidates toward the change of both party. Lim Kit Siang also state that in the past, history has shown that independent candidates never made an impact in Malaysia

    ReplyDelete
  34. Lembah Pantai Umno division head Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin has denied that Independent candidate Rusli Baba, who is running for the Lembah Pantai parliamentary seat, is an Umno member. This is what happen when they quit from party, they will be denied. Think about it twice!

    ReplyDelete
  35. Umno sack its members who contest as independent candidates. All the list above been send an official letter to terminate their membership in the party.

    ReplyDelete
  36. These people should be ashamed because of their selfish action, it will give negative impact to other member as well.

    ReplyDelete
  37. SARAWAK Caretaker Defence Minister Ahmad Zahid Hamidi said he will have an audience with Yang di-Pertuan Agong to discuss the fate of National Service Training Council (MLKN) chairperson Tiki Lafe who has decided to contest as an independent candidate in the 13th general election.

    ReplyDelete
  38. Pengerusi Jawatankuasa Khas Lembaga Disipilin UMNO, Tan Sri Tengku Ahmad Rithaudeen Tengku Ismail berkata, keputusan pemecatan itu diambil selaras dengan fasal 20.10 Perlembagaan UMNO yang menyatakan mana-mana ahli UMNO yang bertanding sebagai calon bebas akan dipecat daripada parti dan tidak akan diterima keahliannya selama-lamanya.

    ReplyDelete
  39. Surat-surat pemecatan keahlian telah dihantar kepada mereka yang terlibat.

    ReplyDelete
  40. Datuk Kamalia Ibrahim adalah antara yang dipecat kerana bertanding sebagai calon Bebas di Parlimen Kuala Kangsar.

    ReplyDelete
  41. Datu Badruddin Tun Mustapha juga dipecat kerana bertanding di Parlimen Semporna dan DUN Senallang.

    ReplyDelete
  42. Mereka akan dipanggil mengikut Fasal 20.8 Pelembagaan UMNO dibaca bersama perkara 3 Tataetika Ahli UMNO (Gagal mengikut perintah-perintah parti atau gagal menjalankan dasar-dasar parti).

    ReplyDelete
  43. Lembaga Disiplin UMNO sekali lagi mengingatkan anggota UMNO bahawa lembaga disiplin telah bersiap sedia untuk bertindak ke atas mana-mana ahli UMNO yang melakukan kesalahan sabotaj parti dalam tempoh berkempen Pilihan Raya Umum Ke-13 ini.

    ReplyDelete
  44. Tindakan tegas termasuk pecat dan gantung keahlian akan diambil setelah bukti-bukti dan laporan daripada pemantau yang dilantik diterima dan disiasat secara terperinci,

    ReplyDelete
  45. Ahmad Rithaudeen juga meminta semua ahli parti supaya bersatu-padu dan menyokong calon-calon Barisan Nasional (BN) yang dinamakan bertanding oleh pucuk pimpinan parti.

    ReplyDelete
  46. Jauhi perbuatan sabotaj atau perbuatan yang boleh melemahkan parti dan BN

    ReplyDelete
  47. Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini menggariskan tujuh rukun untuk dilaksanakan bagi menjamin UMNO dan Barisan Nasional (BN) menang dalam Pilihan Raya Umum ke-13.

    ReplyDelete
  48. Tujuh rukun berkenaan ialah patuh kepada pemimpin; mengatur strategi yang tepat; memahami peranan dan tanggungjawab yang hendak dilaksanakan secara bersungguh-sungguh; mengenali musuh dalam pilihan raya khususnya pembangkang; memperkukuhkan perpaduan di semua peringkat parti; memastikan berada dalam keadaan siapsiaga untuk ‘peperangan’ pilihan raya dan berjuang habis-habisan hingga ke saat akhir.

    ReplyDelete
  49. “Tujuh rukun yang saya sebutkan tadi…ini nanti akan kita sebarkan supaya dapat diteliti di semua peringkat pemimpin dan anggota parti di seluruh negara untuk menentukan agar kita beroleh kejayaan.

    ReplyDelete
  50. “Kita mahu menentukan kubu-kubu kuat kita dipertahankan agar kawasan yang kalah dapat kita tebus kembali,” katanya.

    ReplyDelete
  51. Muhyiddin berkata UMNO perlu mengatur strategi yang tepat untuk mempertahan kekuatan yang ada dengan menentukan kawasan dan negeri yang telah menang dalam pilihan raya lepas terus kekal di tangan BN dan merampas semula kawasan dan negeri yang kalah, supaya memperoleh kejayaan yang lebih besar pada PRU-13.

    ReplyDelete
  52. some of the State agencies that have been audited showed improved financial management which enabled them to be independent and pay loans, hence allowing them to provide the State Government with dividends.

    ReplyDelete
  53. The State government will continue to widen its sources of income to further spur development in Sabah.

    ReplyDelete
  54. Musa also urged all civil servants to work together hand in hand with great commitment to transform Sabah into a progressive State in accordance with the Halatuju on Development & National Progress.

    ReplyDelete
  55. Musa said he thanked the Auditor General for always giving advice and guidance to the State Government which enabled them to perform well in financial management.

    ReplyDelete
  56. The auditor-general has praised the Sabah state government under the leadership of Chief Minister Datuk Seri Musa Haji Aman for its excellent financial performance.

    ReplyDelete
  57. The state government maintained its ‘certificate without reprimand’ for its financial statement for 12 years in a row from 2000 to 2011 and last year, it also achieved a good financial performance.

    ReplyDelete
  58. Ambrin also noted that state agencies have filed their financial statements earlier than the fixed deadline.

    ReplyDelete
  59. Based on our record, 40 such certificates were issued to state agencies in Sabah for the 2010 financial year and from January 2011 till June 2012.

    ReplyDelete
  60. The Treasury Department, he said, succeeded in maintaining a four-star rating for four years consecutively – from 2008 to 2011.

    ReplyDelete
  61. In 2011, he said 106 state agencies and departments were audited and each had shown that their financial management was at a good level.

    ReplyDelete
  62. based on the achievement in 2011, the implementation of the accountability index rating has helped to create a work culture based on good practices and healthy competition.

    ReplyDelete
  63. the government and public administration were constantly adopting good governance, he felt that it was important that all heads of department, agencies and state-owned companies ensure there was no delay in submitting their respective financial statements.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.