Sunday, April 21, 2013

BN makes way for another Perkasa zealot as candidate



Speculation that UMNO's right wing ally Ibrahim Ali's bid for Pasir Mas parliamentary seat will not be hindered by BN has turned out to be true after all.

At the nomination centre today, Ibrahim became the other top Perkasa leader, besides its vice president Zulkifli Nordin, to be fielded under the BN auspices at the upcoming polls.

The BN candidate Che Johan Che Pa made the unprecedented move of not submitting his nomination papers, a first in BN's electoral history.

With Johan's withdrawal, the BN machinery in Pasir Mas will now be mobilised to campaign for Ibrahim, one of the coalition's strongest allies, against PAS's Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz, the son of Kelantan's revered leader Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Ibrahim and Zulkifli have earned condemnations from both Muslims and non-Muslims over a spate of inflationary remarks, Zulkifli for mocking Hindu deities - an act clearly prohibited by the Qur'an - and Ibrahim for organising a Bible-burning protest.

Earlier, Harakahdaily cited a mobile text message making rounds in Kelantan claiming that Ibrahim's absence in BN's candidates list announced this week was just a gimmick.

According to the SMS, Ibrahim would eventually make it as a candidate in a one-to-one battle.

“BN supporters will be asked to rally behind Ibrahim Ali. That is UMNO’s plan," said the message.

Among others, the nomination of Ibrahim and Zulkifli is seen as a deliberate ploy by BN chairman Najib Razak to derail even cosmetic attempts at fulfilling his pledge to Hindraf leader P Waythamoorthy. Waytha had called on Indian voters to give BN the two-third majority after Najib signed his group's blueprint for the community.

-Harakahdaily

14 comments:
Write comments
  1. kita amat faham bahawa BN, khususnya UMNO, mempunyai peraturan-peraturan dan kod etika tertentu di dalam menguruskan ahli-ahli parti, baik di dalam proses pemilihan dalaman parti, atau pun di dalam menghadapi PRU. Malah UMNO adalah parti politik pertama di Malaysia yang menubuhkan Jawatankuasa Disiplin parti.

    ReplyDelete
  2. Namun begitu, di dalam MEDAN PERANG POLITIK, terdapat keadaan-keadaan tertentu yang yang memerlukan UMNO/BN mengambil tindakan tertentu yang mungkin tidak selaras dengan amalan-amalan dan peraturan-peraturan biasa di dalam parti. Aku percaya, UMNO/BN terbuka kepada keputusan-keputusan STRATEGIK yang dikira boleh menguntungkan parti, atau setidaknya TIDAK MERUGIKAN parti.

    ReplyDelete
  3. Ahli-ahli dan penyokong-penyokong UMNO/BN telah lama menduga bahawa akan terdapat tokoh-tokoh tertentu yang bukan dari parti-parti UMNO/BN akan dibenarkan bertanding di bawah lambang BN. Di antara yang disebut-sebut termasuklah Zulkifli Nordin, Ibrahim Ali, Zahrain, malah Dr Hassan Ali, Dr Sidek Baba dan beberapa orang tokoh lagi.

    ReplyDelete
  4. Bila tiba saat Pengerusi-Pengerusi BN negeri mengumumkan calun-calun BN bagi negeri masing-masing, sebagaimana telah dijangka, Zulkifli Nordin telah diisytiharkan sebagai calun ‘BN-friendly’ bagi kerusi Parlimen Shah Alam. Namun begitu, ramai yang agak terkejut bila nama Ibrahim Ali telah tidak termasuk di dalam senarai calun-calun BN di Kelantan.

    ReplyDelete
  5. Malah, sebagaimana dilapurkan, apabila Che Johan Che Pa, calun rasmi UMNO/BN tidak menyerahkan borang percalunannya, penyokong-penyokong UMNO/BN lantas telah memberikan sokongan kepada Ibrahim Ali. Dan aku percaya, ribuan ahli-ahli dan penyokong UMNO akan berkempen ke arah kemenangan Ibrahim Ali ke atas calun PAS, Nik Abduh Nik Aziz. Apakah ribuan ahli-ahli UMNO yang berkempen untuk Ibrahim Ali juga akan dipecat dari parti?

    ReplyDelete
  6. Kita amat berbangga dengan Presiden UMNO dan Perdana Menteri DS Najib. Sebagai Perdana Menteri, beliau sedia mendengar ‘denyut nadi’ rakyat. Dan aku percaya, sebagai Presiden UMNO, beliau lebih-lebih lagi bersedia mendengar ‘denyut nadi’ ahli-ahli dan penyokong-penyokong UMNO.

    ReplyDelete
  7. Aku percaya, sekiranya ditanya ahli-ahli dan penyokong-penyokong UMNO, ‘overwhelming majority’ ahli-ahli dan penyokong-penyokong UMNO ingin melihat Ibrahim Ali bertanding di Parlimen Pasir Mas sebagai calun ‘BN-friendly’, sebagaimana juga Zulkifli Nordin di Parlimen Shah Alam.

    ReplyDelete
  8. Aku percaya, Che Johan Che Pa tidak berniat untuk melanggar peraturan-peraturan parti. Sebaliknya aku yakin dan percaya Che Johan Che Pa telah mengambil tindakan tertentu dengan motif untuk tidak memberi peluang kepada calun PAS, Nik Abduh Nik Aziz, memenangi kerusi tersebut. Oleh itu, aku amat berharap kepimpinan UMNO akan bersedia untuk bertolak ansur dan membuat KEPUTUSAN LUAR BIASA di dalam berhadapan dengan insiden melibatkan Che Johan Che Pa ini

    ReplyDelete
  9. Malah aku percaya, UMNO/BN sewajarnya dari awal telah memberikan laluan kepada Ibrahim Ali di Pasir Mas, sebagaimana peluang yang telah diberikan kepada Zulkifli Nordin di Shah Alam.

    ReplyDelete
  10. Anggota parti komponen BN perlu mengutamakan soal memberi kemenangan kepada parti daripada terus berbalah mengenai calon yang dipilih pucuk pimpin BN.Sudah pasti setiap calon yang dipilih telah melalui pelbagai tapisan oleh parti.

    ReplyDelete
  11. "Kena ingat yang penting bukan calon tetapi parti. Bila calon sudah dipilih usahlah dipertikai. Kalau kita sendiri tidak bersetuju, bagaimana orang luar mahu memilih calon BN."

    ReplyDelete
  12. Pemilihan calon untuk menghadapi PRU13 diklasifikasikan sebagai kompleks dan rumit serta tidak mampu untuk memenuhi kepuasan semua pihak.

    ReplyDelete
  13. Pembangkang pun apa kurangnya. ada juga yang dipilih dan tidak memuaskan hati banyak pihak.

    ReplyDelete
  14. Masing-masing tumpukan perjuangan dalam kawasan sendiri.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.