Sunday, April 28, 2013

Sensing trouble in Putrajaya, BN brings in Mahathir as reinforcement

Former UMNO strongman Dr Mahathir Mohamad has been roped in by UMNO to campaign in its stronghold Putrajaya for its secretary general Tengku Adnan Tengku Mansor who is being challenged by PAS vice president Husam Musa.

The decision to bring the former prime minister into direct campaigning comes amid strong indicators of an 'upset' for BN despite Adnan's earlier boast that Husam would be defeated by two-third majority.

Yesterday, large crowds rarely seen in this city of civil servants welcomed PAS Murshidul Am Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat during the latter's stopover. The crowds' size and enthusiasm - during the Friday prayer and later in the evening near the administrative buildings, had shocked BN leaders, according to insiders.

Pictures of Nik Aziz and the mammoth crowds greeting him went viral on internet.

An UMNO source told Harakahdaily that BN's 'war room' had now marked Putrajaya seat as grey, as opposed to white which means 'safe seat' in election parlance.

Mahathir will be giving a speech at Presint 9, Putrajaya tonight.

But not far from him, popular Islamic preacher Azhar Idrus will also hold his talk in Presint 19.

“It’s a sad story now that UMNO top guns need to come to defend what used to be their stronghold. This was the place they did not have to campaign! This indicator from Mahathir is very telling on BN’s lifeline," the source said. -HD

74 comments:
Write comments
  1. Transformasi Nasional Jauh Lebih Baik Daripada Reformasi

    Datuk Seri Najib Tun Razak berkata Dasar Transformasi Nasional yang diperkenal kerajaan Barisan Nasional (BN) jauh lebih baik daripada ‘laungan reformasi’ dan demonstrasi yang dibawa pembangkang.

    Perdana menteri berkata dalam tempoh empat tahun lepas, kerajaan BN membawa banyak perubahan kepada negara dan kesejahteraan untuk rakyat menerusi pelbagai bantuan dan inisiatif.

    Beliau berkata antaranya Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang telah menguntungkan rakyat, malah dasar-dasar yang dilaksanakan kerajaan telah meyakinkan mereka, pelabur asing dan negara lain.

    “Rakyat sudah dapat lihat bahawa hari ini lebih baik daripada semalam. Hari esok, dan hari mendatang akan lebih bersinar daripada hari ini kerana transformasi (nasional) berjalan lebih baik dan berkesan.

    “Sebab itu laungan reformasi (pada masa kini) orang sudah tidak heran . Demonstrasi, reformasi dan baling kerusi serta laungan reformasi Ketua Pembangkang (Datuk Seri Anwar Ibrahim) pun orang tak sambut,” katanya ketika berucap kepada lebih 5,000 orang semasa Perhimpunan Rakyat 1Malaysia kawasan Parlimen Kuala Kangsar di sini hari ini.

    Najib yang juga Pengerusi BN berkata demonstrasi atau perhimpunan Bersih yang dianjurkan pembangkang sebelum ini, juga tidak mendapat sokongan daripada rakyat.

    Ini kerana, katanya, rakyat kini sudah bertambah yakin dan ‘senang hati’ kepada kerajaan BN yang telah melaksanakan pelbagai janji dan mampu membela rakyat.

    “Sebab itu saya guna satu perkataan sewaktu bentang manifesto BN (aku janji), kebolehpercayaan…bererti, antaranya bila kita janji, janji ditepati,” katanya.

    Perdana menteri berkata sokongan yang diberi rakyat kepada kerajaan BN bukan satu paksaan, sebaliknya kerana mereka percaya bahawa kerajaan sedia ada mampu membawa negara jauh lebih baik pada masa akan datang dan seterusnya mencapai status negara maju pada 2020.

    “Sebab itu dalam aku janji BN, kita hendak kepercayaan rakyat berdasarkan merit. Bukan kita kata nak sokongan, mereka sokong. Saya kata, kalau kita layak berilah sokongan kepada BN,” katanya.

    Najib berkata dalam tempoh empat tahun lepas, kerajaan BN menunjukkan kebolehan dengan menunaikan segala janji dan pada kali ini, beliau sanggup membuat lagi janji-janji kerana akan berusaha untuk menunaikannya.

    “Saya takut bila bentang manifesto sebab pembangkang kata manifesto bukan janji. Kalau bukan janji jangan bentang manifesto. Sebab itu saya nak naikkan nilai dokumen ini…bukan manifesto tetapi aku janji BN.

    “Sebagai (orang) Islam, saya tahu…saya takut kepada rakyat dan saya lebih takut kepada Allah. Manifesto ini satu dokumen yang sungguh besar untuk membawa negara menjadi lebih maju,” katanya.

    ReplyDelete
  2. Transformasi Nasional Jauh Lebih Baik Daripada Reformasi

    Perdana menteri berkata berbeza dengan pembangkang yang hanya tahu menabur janji namun tidak mampu melaksanakannya, seperti mana yang berlaku di Selangor, antaranya sehingga kini gagal memberi elaun kepada ibu tunggal dan membina rumah mampu milik kepada rakyat.

    Beliau turut mempersoal tindakan pembangkang yang membuat pelbagai janji dalam manifesto mereka pada pilihan raya kali ini seperti menurunkan harga minyak dan menghapuskan bayaran tol kerana perkara itu bukan mudah untuk dilaksanakan.

    Perdana menteri berkata sebelum sesebuah kerajaan hendak mensejahterakan rakyat, mereka perlu memakmurkan negara dan perlu tahu mentadbir negara supaya ekonomi dapat berkembang.

    “Kita nak bagi rakyat, bukan senang-senang kita nak bagi percuma. Kalau senang, kerajaan lain pun boleh lakukan. Mereka cakap manis macam madu tetapi dalam madu ada racun,” katanya.

    Najib turut mempersoal kepincangan dalam pembangkang yang mendakwa mereka sebuah ‘pakatan’ tetapi dalam banyak perkara, mereka tiada persefahaman dan berbalah, misalnya dalam soal pembahagian kerusi untuk bertanding pada pilihan raya kali ini.

    Beliau berkata pakatan pembangkang tidak seperti BN yang merupakan ‘pakatan sejati’ kerana mereka pakatan yang terdiri daripada tiga parti yang didaftar, menggunakan simbol dan perlembagaan yang berlainan.

    “Mereka hanya pakat nak jadi perdana menteri. Nak sangat Putrajaya. Dalam apa-apa (perkara) tidak boleh nak sangat-sangat…bahaya. Dalam kepala mereka obses nak jadi perdana menteri sampai boleh berlakon nak angkat sumpah jadi perdana menteri…fikir nak pergi Istana Negara.

    “Ini soal jawatan penting untuk negara, bukan boleh berlakon dan syok sendiri. Ini amanah rakyat dan ketentuan Allah S.W.T. Kita boleh merancang tetapi perancangan Allah yang jadi realiti,” katanya.

    Najib berkata jika perkara-perkara sedemikian tidak wujud persefahaman, kemungkinan akan timbul ketegangan dan huru-hura sekiranya pakatan pembangkang diberi kuasa memerintah negara ini.

    Justeru, beliau berkata rakyat tidak seharusnya mengadaikan masa depan negara yang sungguh bernilai untuk generasi akan datang selepas apa yang dikecapi lebih 55 tahun lepas.

    “Sebab itu satu undi untuk BN, satu undi untuk masa depan lebih baik. Satu undi untuk pembangkang…berat padahnya.

    “Kita (kerajaan BN) terus berkuasa (di negara ini) sebab rakyat sudah senang dengan Barisan Nasional. Saya percaya pada pilihan raya kali ini, BN akan kembali berkuasa di bumi Malaysia,” katanya.

    ReplyDelete
  3. The nation will crumble if the Pakatan Rakyat opposition bloc rule the country, former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad said.

    ReplyDelete
  4. In supporting his claims, the 87-year-old politician cited the blunders by the Pas-led state government, which came into power after it won Kedah in the 2008 general election.

    ReplyDelete
  5. "Look at what had happened to Kedah. What have the people gained from the Pakatan Rakyat state administration here.


    ReplyDelete
  6. "The opposition lacks the ability to bring development and only good at exhausting natural resources such as timbers in Kedah.

    ReplyDelete
  7. "The Pas-led state government is only riding on the development that had been created by the previous Barisan Nasional administration," Dr Mahathir said

    ReplyDelete
  8. On action against Umno members and leaders who was expelled after becoming independent candidates in the next general election, Dr Mahathir said it was the right action.

    ReplyDelete
  9. Asked if the high numbers of independent candidates could jeopardise BN chances of winning the election, Dr Mahathir said it was unlikely. "BN members and supporters will surely vote for their party," he said


    ReplyDelete
  10. Dr Mahathir also warned BN leaders to face the wrath of him if they failed to honour promises listed in its election manifesto.

    ReplyDelete
  11. "I will be vocal and criticise the party openly if it failed to honour the promises made to the people as listed in the election manifesto.


    ReplyDelete
  12. "However, i am confident that the party will walk its talk," he said.


    ReplyDelete
  13. Kenyataan Presiden Pas, Datuk Seri Haji Hadi Awang yang secara terbuka mendedahkan punca mengapa calon-calon parti pembangkang bertembung sesama sendiri dengan menyalahkan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang didakwa beliau meletakkan calon-calon yang berfahaman komunis, termasuk calon yang melanggar undang-undang cukup untuk membuktikan perbalahan dan perpecahan di dalam Pakatan tidak dapat diselamatkan lagi

    ReplyDelete
  14. “Mereka (pembangkang) bukan berpakat untuk sepakat, tetapi mereka sebenarnya berpakat-pakat untuk tidak sepakat. Pakatan hanyalah sebuah pakatan yang hanya wujud pada dasarnya saja sedangkan hakikatnya, parti-parti di dalam Pakatan bertelagah dan bermusuhan sesama sendiri.

    ReplyDelete
  15. “Pengerusi BN memperlihatkan responsif yang tinggi terhadap suara akar umbi apabila mengetengahkan calon-calon yang mempunyai latar belakang berbeza dan mewakili pelbagai peringkat usia yang secara tidak langsung dapat menunjukkan masa hadapan negara sekiranya BN terus menjadi kerajaan,” Dr. Jeniri Amir

    ReplyDelete
  16. “Ketika BN laksanakan pasukan transformasi pakatan pembangkang masih lagi mengetengahkan calon-calon lama untuk dikitar semula malah ada diantaranya diragui tahap kewibawaan mereka dalam melaksanakan kepimpinan dan untuk menggalas tugas sebagai wakil rakyat.”

    ReplyDelete
  17. “Datuk Seri Najib benar-benar mahu memastikan kemenangan dapat dicapai dan untuk permulaan ia dilaksanakan dengan transformasi calon-calon baru yang mana ia adalah barisan dinamik yang memenuhi citarasa akar umbi dan menjiwai kehendak rakyat.

    ReplyDelete

  18. “Latar belakang mereka turut dipertimbangkan misalnya dengan mengambil berat tahap pendidikan dan profesion yang ada yang kemudiannya menghasilkan calon-calon dari pelbagai peringkat

    ReplyDelete
  19. Dato’ Michelle Yeoh semalam dengan penuh semangat dan tanpa teks, telah menyeru rakyat agar terus menyokong Dato’ Seri Najib sebagai Perdana Menteri atas dasar kesungguhan dan keikhlasan kepimpinan beliau melakukan transformasi, penambahbaikan serta membawa Malaysia ke satu era baru yang jauh lebih maju.

    ReplyDelete
  20. Bermula dari tahun 1969, Pas hanya bertanding sebanyak 62 daripada 144 kerusi di Parlimen. Tahun 1990 hanya sebanyak 29 daripda 180 kerusi,, tahun 1995 bertanding di 59 daripada 192 kerusi parlimen, tahun 1999 bertanding di 59 daripada 193 kerusi parlimen, tahun 2004 bertanding di 85 daripada 219 kerusi parlimen, dan tahun 2008 bertanding di hanya 66 daripada 222 kerusi parlimen”, katanya kepada UMNO-Online di sini.

    Sekiranya Pas menang di semua kerusi yang dipertandingkan pun tegas Datuk Seri Mohd Fairuz Khairuddin sudah terang lagi bersuluh parti ini tidak boleh sama sekali membentuk kerajaan.

    ReplyDelete
  21. People want change and that is the truth. No matter how much we deny about it, we are still believing it

    ReplyDelete
  22. After all we are dealing with real people and that real people are the voters

    ReplyDelete
  23. The only place I know is in KK.

    ReplyDelete
  24. Malaysia is fiscally and economically healthy with very good sovereign rating of A- accorded by Standard & Poor’s while many countries’ sovereign ratings went down recently, says Malaysian Investors Association (MIA) Founder and President Datuk Dr P.H.S. Lim.

    ReplyDelete
  25. We are the world’s top 15th largest economies as rated by the WorldBank, achieving an average of 6.4 per cent gross domestic product (GDP) growth rate for the 1970-2011 period. This year, we may see a 5.1 per cent GDP growth in spite of global economic weakness in Europe and other regions.

    ReplyDelete
  26. We have international foreign reserves of RM432 billion comprising 9.9 months of retained imports and is 4.6 times the short-term external debt

    ReplyDelete
  27. the Malaysian government intends to maintain a budget deficit of four per cent of GDP against 4.5 per cent in 2012.

    ReplyDelete
  28. In 2009, the budget deficit was 6.9 per cent due mostly to RM800 million for several stimulus plans simultaneously moved with the United States (US) to lift the depressive global economy.

    ReplyDelete
  29. Lim said the upcoming elected government to carry out the intents of the manifesto has to spend lots of money to help the lower and middle income citizens.

    ReplyDelete
  30. the government spends as much as RM50 billion a year in various subsidies for petrol prices to food including sugar and cooking oil besides medical subsidies.

    ReplyDelete
  31. Rakyat negara ini digesa mengundi calon Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) sebagai tanda pengiktirafan mereka kepada pemerintahan cemerlang kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak membangunkan negara, kata Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

    ReplyDelete
  32. Katanya, dalam tempoh empat tahun Najib menjadi Perdana Menteri, beliau melakukan beberapa transformasi dalam bidang ekonomi, penyampaian perkhidmatan kerajaan, politik dan pendidikan negara.

    ReplyDelete
  33. Dalam tempoh yang dianggap singkat ini, beliau sudah berjaya mencapai sasaran lebih awal daripada tarikh sebenar yang ditetapkan sebelumnya.

    ReplyDelete
  34. Sehubungan itu, rakyat Malaysia perlu bersatu menyokong kepimpinan Perdana Menteri yang juga Presiden Umno dan Pengerusi BN dalam PRU ke-13 nanti,"

    ReplyDelete
  35. Pembangkang tidak sekuat mana, namun masalah sesama sendiri hendaklah diselesaikan bagi memastikan akar umbi UMNO turut terdorong untuk bekerja dengan penuh bersemangat bagi menangkis semua tohmahan pembangkang," katanya.

    ReplyDelete
  36. sumbangan Najib yang mendapat sanjungan pemimpin dan penduduk negara lain di dunia adalah pengiktirafan kepada UMNO.

    ReplyDelete
  37. rakyat negara ini mesti menyanjung tinggi dan mengiktiraf kepimpinan Najib dengan memberi mandat semula kepada BN menubuhkan kerajaan selepas pilihan raya umum.

    ReplyDelete
  38. semangat ini perlu dikekalkan jika mahu melihat Umno terus relevan untuk semua kumpulan sasaran demi kesejahteraan rakyat dan masyarakat dunia sejagat

    ReplyDelete
  39. Political analyst Khoo Kay Peng said BN's chances of retaining Putrajaya hinge on votes from the civil servants as well as Felda and Felcra settlers.

    ReplyDelete
  40. He said although Husam has claimed he is well received in the federal administrative capital, that does not necessarily turn into votes, adding that civil servants may be worried about the backlash should they vote for him.

    ReplyDelete
  41. Khoo said the other psychological stumbling block for the Opposition in persuading civil servants to vote against BN is the lack of understanding among the allies in Pakatan Rakyat (PR) on the position of civil servants.

    ReplyDelete
  42. "DAP had previously spoken about the civil service and how (expensive) its operating expenses are, and on the other side, you have PR's manifesto which is not very cohesive on this.

    ReplyDelete
  43. "The manifesto is by PKR and there is no input from DAP or PAS so civil servants will be wary and worried about their future which will be a stumbling block for them to vote for PR," Khoo told theSun.

    ReplyDelete
  44. Associate Prof Dr Sivamurugan Pandian of Universiti Sains Malaysia said Tengku Adnan would be able to retain his seat although there had been some protest votes in the 2008 general election.

    ReplyDelete
  45. "I think by bringing in Husam, PAS is banking on garnering the Kelantanese vote. However, even if Husam loses, I think the intention is to reduce the majority for Tengku Adnan as a way for the Oopposition to make inroads to capture Putrajaya," Sivamurugan said when contacted.

    ReplyDelete
  46. National Professors Council member Prof Dr Jayum Jawan, however, said Husam has a fighting chance.

    He added that it was a bold move by him to contest in Putrajaya.

    ReplyDelete
  47. He said it would appear from the attendance at Husam's events and walkabouts that his chances are increasing.

    ReplyDelete
  48. "Putrajaya is an Umno bastion but I think Tengku Adnan would have to put up a good fight to retain it. It is not all smooth sailing for him, not an easy win," Jayum told theSun.

    ReplyDelete
  49. He also believes that civil servants are able to make judgement without fear and favour.

    ReplyDelete
  50. Putrajaya has 15,798 registered voters with at least 90% of them in the civil service.

    There is also an estimated 1,140 Kelantanese voters in the constituency.

    ReplyDelete
  51. In 2004, Tengku Adnan won by a majority of 3,546 votes against PKR and retained it in 2008 with a of 2,734-majority against PAS candidate Mohammad Nor Mohamad.

    ReplyDelete
  52. Serahkan kepada rakyat yang bijak untuk membuat undian akhir.

    ReplyDelete
  53. Chances are 50-50. No one can precisely predict the result.

    ReplyDelete
  54. Parti harus membuktikan kebolehan untuk meralisasikan janji yang dibuat.

    ReplyDelete
  55. BN will do anything to stay in power.

    ReplyDelete
  56. Pembangkang mendapat sambutan meriah melalui kempen yang dibuat.

    ReplyDelete
  57. Pembangkang ada penyokong yang ramai tapi BN pun ada lagi ramai penyokong tegar. Sekarang ini kita lihat saja mana yang mendapat tempat di hati rakyat.

    ReplyDelete
  58. Che Johan tetap bantu jentera BN

    Timbalan Ketua UMNO Bahagian Pasir Mas, Che Johan Che Pa menegaskan beliau tetap akan berkempen, walaupun mungkin dikenakan tindakan disiplin, termasuk dipecat kerana menarik diri daripada bertanding di Parlimen Pasir Mas.

    Beliau berkata, hidup matinya adalah untuk Barisan Nasional (BN) dan selagi mampu, beliau akan berjuang membantu rakan seperjuangan mendapat undi bagi memastikan ketiga-tiga Dewan Undangan Negeri (DUN) di Parlimen Pasir Mas, iaitu Tendong, Pengkalan Pasir dan Chetok dimenangi BN.

    ReplyDelete
  59. Sudah jelas perkara sebenar


    Buat masa sekarang, saya tidak mahu lagi mengulas berhubung isu tarik diri kerana perkara itu sudah berlalu. Saya juga sudah berjumpa Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Mustapa Mohamed untuk menjelaskan perkara sebenar.

    Keputusan sudah dibuat, saya kini berserah sama ada akan dikenakan tindakan oleh Lembaga Disiplin UMNO atas apa yang saya lakukan.

    Bagaimanapun, saya ingin tegaskan saya akan terus berjuang habis-habisan membantu rakan demi melihat BN mampu menawan Kelantan semula.

    Saya bersedia terima apa juga tindakan dengan hati terbuka. Apa yang pasti, saya lakukan demi kebaikan parti kerana saya sayangkan parti, katanya kepada BH, di sini, semalam.
    Akhbar semalam melaporkan, Che Johan akan diberi surat tunjuk sebab kerana menarik diri menjadi calon parti pada saat akhir.

    Surat berkenaan dikeluarkan Lembaga Disiplin UMNO bagi membolehkan Che Johan menjelaskan tindakannya sehingga menyebabkan BN kehilangan satu kerusi kawasan itu tanpa bertanding buat pertama kalinya dalam sejarah.

    ReplyDelete
  60. Hadapi risiko dipecat

    Setiausaha Agung BN, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, berkata Che Johan bakal berdepan tindakan tegas, termasuk dipecat jika gagal memberi penjelasan sewajarnya.

    Mengulas lanjut, Che Johan berkata, sejak bertindak menarik diri, beliau sudah bersedia mental dan fizikal serta dicemuh pihak tertentu, termasuk pembangkang.

    ReplyDelete
  61. BN aka menang besar dan akan terus menerajui pucuk pimpinan negara.

    ReplyDelete
  62. No one can judge which party can win. Its all up to the people to decide.

    ReplyDelete
  63. Manifesto kedua parti seolah cantik jika benar direalisasikannya.

    ReplyDelete
  64. Bn can work the best to retain in power.

    ReplyDelete
  65. Should give UMNO a lesson.

    ReplyDelete
  66. Kempen pembangkang amat berjaya nampaknya.

    ReplyDelete
  67. BN will always rise!October 21, 2013 at 5:46 PM

    SARAWAK Barisan Nasional launched a five-point state supplementary manifesto pledging good governance; transformation of the state economy; transformation of the rural areas to ensure that people there are not left behind and marginalised; preserving peace, harmony and stability in the state and a sustainable environment.

    ReplyDelete
  68. BN will always rise!October 21, 2013 at 5:48 PM

    Chief Minister Tan Sri Abdul Taib Mahmud, who launched the manifesto after meeting all the 31 Sarawak BN parliamentary candidates at Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) headquarters at Jalan Bako in Petra Jaya, said the state's accountable and prudent fiscal and financial management was what kept Sarawak abuzz.

    ReplyDelete
  69. BN will always rise!October 21, 2013 at 5:49 PM

    He said ratings by international rating agencies like Moody's and Standard & Poors had given the state a positive investment grade credit rating.
    "No other state in Malaysia has received these ratings. Sarawak's track record in good governance is crucial to gain the confidence of international investors."

    ReplyDelete
  70. BN will always rise!October 21, 2013 at 5:50 PM

    Pointing out that the state's economy was "growing very steadily", due to its efficient and responsive delivery system and strict adherence to financial procedures, Taib said foreign direct investment in 1980 was a mere RM0.1 billion.
    In 1990, the FDI in Sarawak was RM1.7 billion and in 2009, it jumped nearly five-fold to RM8.4 billion.

    ReplyDelete
  71. BN will always rise!October 21, 2013 at 5:50 PM

    From 2010 to 2020, it is estimated that FDI into the Sarawak Corridor of Renewable Energy (Score) alone would balloon to RM147.5 billion.

    ReplyDelete
  72. BN will always rise!October 21, 2013 at 5:51 PM

    Taib said to transform the state's economy, the BN would create more business and job opportunities for all in the coming years through Score.
    The manifesto stated that Score would provide 836,000 direct employment by the year 2030. The spin-off industries would create another 800,000 jobs.

    ReplyDelete
  73. BN will always rise!October 21, 2013 at 5:52 PM

    Taib said in transforming the state's economy, the state BN places top priority on education, particularly in producing people with technical skills.
    "We will achieve the high income, developed nation status earlier than 2020."
    In its pledge on rural transformation, the supplementary manifesto gave a guarantee of the people's rights over their lands.

    ReplyDelete
  74. BN will always rise!October 21, 2013 at 5:53 PM

    It also highlighted that Sarawak BN has an excellent record in environmental management where 84 per cent of the state's total land areas of 12.4 million ha is still under forest cover.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.