Monday, April 12, 2010

Sabah Mulls National Day Celebration

The proposed Malaysia Day celebration will be discussed at the Sabah cabinet meeting, said Deputy Chief Minister Datuk Yahya Hussin (pic).

He said usually, the state government would heed the federal government in celebrating national events.

"I will raise the matter at the (state) cabinet meeting. Actually, we planned to hold a state-level National Day celebration simultaneously with the Yang Dipertua Negeri's 64th birthday celebration to save cost.

"As Malaysia Day is a public holiday, it would be a waste if we do not celebrate it," he told reporters after chairing the main committee meeting on the National Day and the Yang Dipertua Negeri's birthday celebrations here today.

Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak declared Sept 16 a public holiday to mark the formation of Malaysia in 1963.

Sabah and Sarawak gazetted the date as state holidays by naming it the Yang DiPertua Negeri's birthday anniversary.

Yahya said that the Sabah Yang Dipertua Negeri's 64th birthday celebration would be held on the first Saturday in October with a parade at Padang Merdeka.




- Bernama

14 comments:
Write comments
  1. this is a good proposal, but it will be much better if we can hear the view of public first. in terms of cost savings it is rational, but there may be uncomfortable if the two celebration are celebrated together.

    ReplyDelete
  2. Cadangan untuk mengadakan sambutan Hari Malaysia, yang akan dinikmati sebagai cuti umum buat kali pertama tahun ini, akan dibangkitkan dalam mesyuarat Kabinet negeri. Saya bersetuju dengan cadangan yang dibentangkan oleh Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Yahya Hussin pada isnin lalu. kerena ianya dapat menjimatkan kos sambuta Hari Kebangsaan peringkat negeri dan Hari Jadi Rasmi Yang Dipertua Negeri Sabah, yang kebiasaannya di sambut setiap tahun, tetapi sayang kalau kalau kita cuti pada Hari Malaysia, tetapi tidak ada aktiviti lain. Bagaimanapun, Sabah dan Sarawak mewartakan tarikh itu sebagai cuti negeri setiap tahun, tetapi cuti itu dikenali sebagai Hari Jadi Rasmi Yang Dipertua Negeri.

    ReplyDelete
  3. Good idea. Double celebration for us and a good way to save up cost..:)

    ReplyDelete
  4. Setuju sangatlah sambutan hari merdeka 16 Sept pada tahun ini di negeri ini dapat dijalankan serentak dengan hari jadi TYT untuk jimat kos. Kedua-dua perkara ni sama pentingnya dan saya yakin kalau dua-dua acara dijalankan serentak lebih meriah. Kalau buat tiap-tiap tahun lagi bagus dan bazir-membazir ni tidak sepatutnya berlaku. Mana-mana acara yang boleh dijalankan secara serentak pada tahun ini harus dipuji kerana ia menunjukan kebijaksanaan dalam pentadbiran selain dapat berjimat cermat dalam tempias krisis ekonomi negara yang masih berlaku sekarang ni. Kita kenalah sokong kerajaan dalam usaha untuk berbelanja secara berhemah ni dan perlaksanaan dua atau tiga acara supaya dapat dijalankan serentak bukan hanya patut dibuat untuk tahun 2010 saja tetapi haruslah dijadikan amalan untuk tahun-tahun seterusnya.....budget seterusnya dapatlah disalurkan kepada banyak benda lain lagi yang lebih penting.....

    ReplyDelete
  5. First, the Govt must ask the public's opinion and view on this matter but overall, it's a really good proposal. In fact, it's a good way to save up cost.

    ReplyDelete
  6. Buat pa mau ganti tu hari jadi Unity Day?

    ReplyDelete
  7. Bagus2.. hehee jimat belanja :)
    Saya secara peribadi sokong idea ni.

    ReplyDelete
  8. Ngamlah tu villager. Biarpun proposal ni nampak bagus tapi better tanya dulu lah publik kan.. Dengar apa kata dorang - tapi rasanya mesti ramai yg setuju kalau fikir dari aspek bajet la.. kalau soal cuti, rasanya mahu asing2 kot. hehehee

    ReplyDelete
  9. kitakita, Boten_Trish & Dayang: Sokong kamurang sebab memang bagus idea ni kasi jimat kos. hehehe

    ReplyDelete
  10. Kalau saya mana2 ja. Yang penting itulah pilihan yg terbaik. hehee

    ReplyDelete
  11. Saya harap idea sebaik ini dapat dipertimbangkan sewajranya dei kebakan semua pihak. Apapun jangan lupakan rakyat lah, tanya juga pendapat dorang barulah adil :)

    ReplyDelete
  12. Perayaan yang disambut tidak semestinya memerlukan perbelanjaan yang banyak. Apa yang penting perayaan itu perlu disambut dengan penuh bermakna.

    ReplyDelete
  13. The main idea actually is not saving cost but we want to see people unite in each ceremony that celebrate by the government. 1 Malaysia is the most important.

    ReplyDelete
  14. yes..we want to let the people all over the world who we are and the spirit that we share together among Malaysians...coco was right "1Malaysia is the most important".

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.