Wednesday, May 29, 2013

PAS-UMNO alliance? Over my dead body

PAS Murshidul Am Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat said he would oppose any attempt to forge alliance between PAS and UMNO as long as he is alive.

The influential former Kelantan Menteri Besar said PAS belonged to all its members and any decision must have the full support of members during its muktamar.

“No one can arrange for any cooperation between PAS and UMNO, what more if it's in secrecy, this party is open to the public and belongs to all members," said Nik Aziz, amid renewed efforts by some UMNO leaders and renegade PAS members calling for cooperation between the two parties.

In recent times, such calls have been made by former PAS deputy president Nasharudin Mat Isa and former minister Zainudin Maidin. While PAS Ulama Council chief Harun Taib suggested that the proposal could be debated and put to the vote at the party muktamar.

Nik Aziz however vowed to strongly oppose any alliance with UMNO.

“I will not allow it, as long as I am alive, I will never allow any effort to forge cooperation between PAS and UMNO," he told Harakahdaily.

Nik Aziz pointed out that despite being a Malay-Muslim party, UMNO had always rejected PAS's Islamic principles, in addition to "many other faults committed by UMNO".

“As such, there is no reason for us to join them and let me remind others not to continue such efforts," he stressed.

-HD

48 comments:
Write comments
  1. Presiden JATI, Datuk Dr Hasan Ali mencadangkan supaya usaha dibuat untuk mewujudkan gabungan kerjasama antara PAS dan UMNO sebagai langkah menyekat kemaraan DA

    ReplyDelete
  2. Beliau berkata, keputusan PRU-13 kelmarin sepatutnya membuka ruang lebih luas untuk diadakan perbincangan serius berhubung kerjasama antara kedua-dua parti itu.

    ReplyDelete
  3. Beberapa pemimpin dalam Umno Bahagian Sandakan berpendapat tidak salah untuk mempelawa PAS menyertai Barisan Nasional (BN) asalkan ia di lihat mampu membawa terhadap penyatuan bangsa Melayu khususnya masa depan institusi Islam di negara ini.

    ReplyDelete
  4. Setiausaha Umno bahagian berkenaan, Haji Hamdan Dikong, berkata perubahan lanskap politik yang tidak menentu sekarang adalah baik kiranya wujud cadangan sedemikian demi kebaikan bersama.

    ReplyDelete
  5. Ini katanya, kesan kepada usaha menyatukan PAS dengan BN adalah dari segi aspek masa depan negara yakni Islam sebagai agama rasmi di negara ini memerlukan bangsanya terutama orang-orang Melayu termasuk Bumiputera perlu bersatu padu.

    ReplyDelete
  6. “Cadangan baik jika PAS sertai BN memandangkan kesannya kepada institusi Islam di negara ini … tiada gunanya kalau kita sesama Islam saling bercakaran sedangkan bangsa lain sudah maju ke hadapan.

    ReplyDelete
  7. “Ini sekadar pandangan sahaja adalah baik kiranya PAS dipelawa untuk menyertai BN … soal pemimpin PAS tidak setuju, terpulanglah itu hak mereka,” jelasnya.

    ReplyDelete
  8. Sementara itu, Bendahari Bahagian iaitu Jainudin Brahim pula berpendapat bahawa masanya sudah tiba bagi kedua-dua parti memikirkan matlamat dan halatuju institusi Islam di negara ini.

    ReplyDelete
  9. Beliau percaya sekali pun cadangan mempelawa PAS menyertai BN mungkin dipersenda-sendakan pemimpin pembangkang namun semua pihak perlu bersikap terbuka akan usaha untuk menyatukan kedua-dua parti itu.

    ReplyDelete
  10. Tegasnya, soal setuju atau pun tidak perlu diketepikan kerana jika orang-orang Melayu ingin melihat kegemilangan institusi Islam di negara ini maka perlulah tampil untuk membangkitkan perkara tersebut.

    ReplyDelete
  11. “Kita tahu cadangan ini besar kemungkinan tidak dipersetujui pihak-pihak tertentu khususnya di pihak pembangkang, tapi untuk kebaikan dan masa depan Islam yang kita perjuangkan adalah wajar sekiranya BN dan PAS dapat bergabung.

    ReplyDelete
  12. “Mungkin institusi Islam di negara kita lebih kukuh sementara kehidupan rakyat terus harmoni ditambah lagi dengan keikhlasan kerajaan sedia ada menyalurkan pembangunan kepada semua golongan tanpa mengira latarbelakang serta fahaman politik,” kata Jainudin.

    ReplyDelete
  13. Bagi, Ketua Penerangan Bahagian, Abdul Hamid Sabal, menegaskan kebaikan apabila PAS menyertai BN ialah dari sudut penyatuan orang-orang Melayu selain kedudukan institusi Islam sebagai agama rasmi di negara ini.

    ReplyDelete
  14. Ini ujarnya, suasana politik yang semakin berubah terutama selepas Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 pada 5 Mei lepas menuntut akan peri pentingnya kedua-dua parti dapat digabungkan.

    ReplyDelete
  15. “Apabila cadangan sedemikian menjadi kenyataan, kita yakin kaum Melayu termasuk Bumiputera Islam jauh lebih baik berbanding sekarang ini manakala BN terus kukuh sebagai parti pemerintah.

    ReplyDelete
  16. “Maksud saya, penyatuan kedua-dua parti memberikan kesan kepada pembelaan demi masa depan yang lebih baik. Kalau kita lihat apa yang berlaku sekarang … kita bimbangkan masa depan dan institusi Islam itu sendiri.

    ReplyDelete
  17. “Namun, terpulanglah samada cadangan ini diterima atau tidak … kita hanya dapat memberikan pandangan dan gambaran dalam usaha memartabatkan institusi Islam di negara ini,” jelasnya.

    ReplyDelete
  18. Dalam pada itu, Ketua Umno Cawangan Kg Forest 1, Amilbangsa Ambang juga memberikan pandangan yang sama supaya PAS dipelawa menyertai BN.

    ReplyDelete
  19. Menurut beliau, apabila ia menjadi kenyataan maka masa depan kaum Melayu dan khususnya agama Islam akan lebih terjamin.

    ReplyDelete
  20. “Mungkin tidak timbul lagi soal tidak bersatu sesama orang-orang Melayu … saya fikir usaha ini hendaklah diteruskan dan menjadi agenda kedua-dua parti sekali pun memakan masa lama untuk direalisasikan,” tegasnya.

    ReplyDelete
  21. Of all the three parties in Pakatan Rakyat, PAS has the least impressive performance in the 13th general election although they worked the hardest.

    ReplyDelete
  22. Their less than stellar performance could be attributed to the fact that they had to deal with the most challenging group of voters – the rural Malays who are lacking in truthful information and access to the internet and are solely dependent on the mainstream media.

    ReplyDelete
  23. Taking into account all these obstacles plus a few tactical blunders, it is to their credit that they still managed to win 21 parliamentary seats, two down from the 23 they obtained in 2008.

    ReplyDelete
  24. From the outsiders’ point of view, the worst thing that could have happened to PAS was the defeat of its moderate faction leaders in the parliament seats.

    ReplyDelete
  25. Those who lost were PAS deputy president, Mohamd Sabu who lost in Pendang, Kedah, vice-president Husam Musa who lost in Putrajaya, another vice-president Salahuddin Ayub who lost in Pulai, Johor and Dzulkefly Ahmad who did not manage to defend his Kuala Selangor seat.

    ReplyDelete
  26. Some grassroots PAS members doubtless are in favour of PAS joining up with Umno but PAS leaders have firmly rejected this move.

    ReplyDelete
  27. Many outsiders would also think that with the huge defeats suffered by the moderate faction, the ulama faction will now press forward the agenda of joining with Umno but this is definitely not true at all.

    ReplyDelete
  28. Instead, he suggested that everyone should work together to free this nation from corruption instead of talking about Umno and PAS co-operation.

    ReplyDelete
  29. As usual, Tok Guru Nik Aziz rejected the idea outright and this time he labelled it as “an evil intention by those proposing it”.

    ReplyDelete
  30. It must be noted that parliament has a total of 222 seats. Therefore 148 seats is the two third majority. Thus if PAS joins Umno, BN will have a comfortable two third majority of 154 seats.

    ReplyDelete
  31. Sudah sampai masanya undang-undang sediada yang melibatkan soal keselamatan dan ketenteraman awam diperhalusi semula.

    Diperhalusi dari sudut "kesalahan-kesalahan" yang boleh mendatangkan ancaman kepada keselamatan, mengundang perpecahan dan ketegangan antara masyarakat mahupun antara kaum.

    ReplyDelete
  32. Jenis-jenis perbuatan dan pertuturan yang boleh mengancam keselamatan, ketenteraman dan perpaduan antara rakyat dan antara kaum harus dibaca secara lebih khusus atau spesifik.

    Ramai kalangan rakyat yang terkeliru di antara "perhimpunan yang dikatakan haram" dan "perhimpunan yang dikatakan halal".

    ReplyDelete
  33. Pembangkang khususnya, sering memanipulasi perhimpunan di atas nama "himpunan aman". Tetapi melalui "perhimpunan aman" inilah yang telah menyumbang kepada ketegangan dan perpecahan yang semakin menjurang di antara masyarakat dan di antara kaum. Masyarakat menjadi buntu, keliru, berbalah dan berpecah di atas sebab yang salah.

    ReplyDelete
  34. Tuduhan tanpa bukti, fitnah, pembohongan dan penyelewengan fakta telah dijadikan penyeri di setiap himpunan aman anjuran pembangkang. Paling malang, kebangkitan sentimen marah, benci dan dendam di kalangan peserta himpunan ini terbit dari kisah dan isu yang tidak benar dan ada di antara isu tersebut telah diselewengkan sama sekali.

    ReplyDelete
  35. Lihatlah himpunan blackout505 tajaan Anwar-DAP. Berpuluh ribu rakyat berhimpun dan amat yakin SPR telah membenarkan 40 ribu bangla dan 45 ribu pendatang asing Sabah mengundi untuk memenangkan BN.

    Suatu keyakinan yang terbentuk dan berteraskan dari cerita palsu dan diada-adakan. Bukankah ini keyakinan yang sesat? Jika dibiarkan tidakkah akhirnya akan merosakkan ketenteraman awam?

    ReplyDelete
  36. Undang-undang harus diperhalusi secara spesifik, apakah perkara -perkara yang dikatakan salah dan boleh disabitkan sebagai melanggar undang-undang.

    Pihak keselamatan tidak harus hanya memandang dari sudut keselamatan "kemungkinan" berlakunya keganasan sewaktu perhimpunan berlangsung semata-mata.

    ReplyDelete
  37. Apabila tiada peraturan khas yang boleh mensabitkan sebarang kesalahan yang berbentuk fitnah dan pembohongan yang boleh menjejaskan kredibiliti mangsa fitnah dan tuduhan, pihak-pihak yang membuat fitnah dan pembohongan ini akan terus bebas melemparkan apa saja tuduhan tanpa sekatan.

    ReplyDelete
  38. Keadaan ini menimbulkan ketidakadilan terhadap mangsa fitnah. Persepsi salah dalam segenap sudut terhadap mangsa tuduhan akan terbentuk dan jika tidak dibendung, persepsi terhadap mangsa tuduhan akan rosak binasa.

    KDN harus lebih spesifik dalam menentukan dan membuat garis panduan apakah jenis-jenis kesalahan dari segi percakapan dan perbuatan yang boleh menyumbang kesan buruk yang boleh menjejaskan ketenteraman dan keselamatan awam.

    ReplyDelete
  39. Jika jelas mereka menyebar maklumat palsu dan berbau fitnah yang boleh menimbulkan keresahan di kalangan masyarakat terhadap mangsa tuduhan maka ia harus dikategorikan sebagai satu kesalahan besar.

    Hukuman yang berat harus diperuntukan kepada jenis-jenis kesalahan ini secara lebih spesifik.

    ReplyDelete
  40. Kredibiliti kerajaan dan pihak keslamatan akan terus terjejas jika peserta dan penganjur perhimpunan aman yang menimbulkan ancaman terhadap keselamatan dan ketenteraman awam ini kerap kali terlepas dari hukuman disebabkan undang-undang yang longgar dan tidak spesifik.

    ReplyDelete
  41. the prediction that the founding fathers’ method of attaining independence peacefully could not be sustained had been proven wrong as the country was able to maintain peace and harmony.

    ReplyDelete
  42. from the aspect of national prosperity, the economy had expanded sustainably with systematic efforts carried out by the government to ensure that peace and prosperity were enjoyed by all.

    ReplyDelete
  43. He said the implementation of Phase Two of the Government Transformation Programme (GTP) had the prospect of boosting the prosperity of the nation and would witness a wider involvement of society, and simultaneously, a more
    meaningful participation by nongovernmental organisations and the corporate sector.

    ReplyDelete
  44. all efforts would be futile if they were not embraced by all segments of society

    ReplyDelete
  45. the success dreamt of by Malaysians was not only in the material sense but was also holistic.

    ReplyDelete
  46. For this, under the National Transformation Plan, the transformation initiatives not only involved the government through the GTP and the economy through the Economic Transformation Programme but also political and rural transformation.

    ReplyDelete
  47. the brave move of the government in implementing the Political Transformation Programme to balance individual freedom and national security had made democracy in Malaysia healthier.

    ReplyDelete
  48. Malaysia had grown into a moderately high-income nation and was “being steered fast towards its aspiration of becoming a developed and high-income nation by 2020″.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.