Thursday, May 2, 2013

Nik Aziz's swan song

For the past five elections since 1990, PAS has been victorious in the state of Kelantan.

The 13th general elections will mark the official start of "post-Nik Aziz" era.

While it is almost beyond doubts that PAS will retain the state in GE13, the question is whether it will brush past the line very closely, as what happened in 2004.

In the meantime, the state Barisan Nasional believes that Kelantanese have grown tired with the PAS regime and May 5 will be the day Kelantanese vote for a change of state administration.

There are two bright spots in PAS' line-up:

1. Menteri besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat will contest alongside his son for the first time,

2. The fielding of party veterans Mohd Apandi and Abdullah Yakub against BN state chairman Mustapa Mohamed who is running for both a parliamentary and a state seat.

Notably, there are 16 new faces in PAS' line-up this time, including doctors, lawyers, professors, young clerics, etc. Many senior incumbents have been dropped from the list with the remarkable exception of 82-year-old Nik Aziz defending his Chempaka state seat.

If there is a choice, Nik Aziz would have wanted to bow out of the race given his age. But in the face of aggressive challenges from the BN, the state administration is at stake if he is not in charge.

According to BN's election director Datuk Hassan Harun, this could have reflected the reality of PAS in Kelantan, because Kelantanese generally believe Nik Aziz will "drop off half way" if he remains the MB after the general elections.

Hassan pointed out that voters are now speculating who is going to take over Nik Aziz's place next. Nik Aziz's favourite next-in-line Husam Musa while still defending his Salor state seat, is also running for Putrajaya parliamentary seat, and is therefore seen as unlikely to take over the baton.

And because of this, the party's line-up features an usually large number of candidates from the Women and Youth wings--at four and six respectively.

Among the Youth candidates, deputy chairman Nik Mohamad Abduh bin Nik Abdul Aziz is undeniably the most eye-catching although he is only running for Pasir Mas parliamentary seat. It is not hard to see that this young man could be a likely successor of Nik Aziz.

Nik Abduh is among the six Youth Wing candidates running for three parliamentary and three state seats in GE13.

The hidden concerns of Kelantan Pakatan actually lie with PKR, which in 2008 won all three parliamentary seats and one of five state assembly seats the party contested. Other than the state chairman Ab Aziz who is seeking re-election in Ketereh state seat in 2013, all the other candidates are first-timers.

Although it should have been a good thing to field new faces, the candidates in Pengkalan Kubor, Kuala Balah and Guchil are either seeing the intrusion of independents or sabotage from within the party.

BN state chairman Mustapa Mohamed meanwhile predicts that Kelantan could see a change of regime after GE13, and the ruling coalition has good chances of winning at least 30 state assembly seats. -.mysinchew

16 comments:
Write comments
  1. SOKONG NAJIB

    Datuk Seri Najib Tun Razak meminta rakyat Kelantan mengembalikan Barisan Nasional (BN) ke tampuk pemerintahan kerajaan negeri itu Ahad ini selepas merana akibat janji palsu PAS sejak 23 tahun lepas.

    Najib berkata Datuk Seri Mustapa Mohamed adalah calon yang sesuai sebagai Menteri Besar Kelantan dan berikrar akan menepati janji untuk memajukan negeri itu jika rakyat memberi mandat kepada BN pada pilihan raya umum ke-13.

    Kelantan merupakan negeri terbaharu dikunjungi Najib, yang pertama kali menerajui BN pada pilihan raya umum selepas menjadi perdana menteri, berbekalkan manifesto transformasi kepada semua rakyat Malaysia.

    Najib, yang juga Pengerusi BN, yakin Mustapa dengan pengalamannya yang luas sebagai menteri kabinet termasuk portfolio sebagai Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, mampu membawa banyak pelaburan bagi melaksanakan pelbagai projek untuk manfaat rakyat Kelantan.

    Beliau memberi jaminan BN akan memajukan Kelantan menerusi pembinaan lebuh raya Kota Baharu-Kuala Krai, masjid negeri yang akan menjadi ikon negeri itu, stadium, kampus bandar Universiti Teknologi Mara (UiTM), sejumlah 3,000 rumah mampu milik, perkhidmatan bas rapid Kota Baharu dan menyelesaikan masalah bekalan air.

    “Ambo dah janji buat rumah mampu milik di Kota Baharu yang sudahpun dimulakan, di tempat lain pun kita akan buat, di Pasir Puteh ini pun kita buat. Tujuh perkara itu hanya permulaan, banyak lagi kita akan buat,” kata Najib dengan suara yang serak pada Program Himpunan Rakyat 1Malaysia di padang Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Petai di Pasir Puteh hari Khamis.

    Najib kemudian menerima sambutan luar biasa di Machang sebelum ke Kota Baharu di mana beliau mengumumkan tambahan 2,000 unit rumah di bawah Projek Perumahan Rakyat (PPR) untuk warga bandar itu sebagai tambahan kepada 1,000 unit di Mukim Bandar yang diumum semasa lawatan beliau pada Mac lepas.

    Sementara itu, Pejabat Perdana Menteri menafikan dakwaan pakatan rakyat berhubung sebarang penglibatan dalam usaha membawa masuk pengundi rakyat Malaysia dan warga asing yang diterbangkan ke semenanjung untuk mengundi pada pilihan raya umum Ahad ini.

    “Pejabat Perdana Menteri menafikan sebarang pembabitan berhubung penerbangan seperti ini. Suruhanjaya Pilihan Raya telah bertungkus lumus memastikan bahawa sistem pilihan raya lebih kukuh daripada sebelum ini, dan pilihan raya adalah bebas dan adil,” kata seorang jurucakap kerajaan dalam satu kenyataan hari ini.

    Sementara itu, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata Pakatan Rakyat kini semakin ‘desperado’ dan dalam keadaan terdesak sehingga bertindak menyebarkan pelbagai fitnah mengarut serta memburukkan-burukkan BN menjelang hari pengundian Ahad ini menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS), blog dan media sosial yang dikuasai mereka.

    “Saya juga terima beberapa SMS yang disebar penyokong pakatan pembangkang, katanya (antara lain) kita (BN) akan angkut 70,000 pengundi nak dihantar ke Johor kerana Johor dia (PR) kata Johor (BN) nak kalah, jadi kena bawa orang luar, termasuk orang Bangladesh,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri program Himpunan Rakyat 1Malaysia di Taman Tas, Kuantan, Pahang

    Terdahulu, di Maran, Muhyiddin mahu BN Pahang memastikan kemenangan mutlak berpihak kepada parti gabungan itu memandangkan negeri berkenaan merupakan kubu kuat BN.

    “Kita ini kerajaan yang baik, yang amanah, yang menunaikan semua janji dan banyak lagi akan kita laksanakan. Perdana menteri minta mandat lima tahun lagi untuk kita perhebatkan pembangunan untuk rakyat sebab cabaran kita dalam tujuh tahun lagi adalah menuju negara maju berpendapatan tinggi,” katanya pada program Himpunan Rakyat 1Malaysia di Dataran Pahang, yang dihadiri 5,000 orang.

    ReplyDelete
  2. BN akan teruskan usaha merampas kelantan

    ReplyDelete
  3. Kelantan sudah menjadi kubur tetap PAS.

    ReplyDelete
  4. Sokongan Nik Aziz di Kelantan masih kuat.

    ReplyDelete
  5. Golongan belia memainkan peranan amat penting sebab mereka akan membuat undian buat pertama kali yang tidak tahu hala tujuannya.

    ReplyDelete
  6. Kelantan mendapat Menteri Besar baru, apabila Datuk Ahmad Yakob-Timbalan Menteri Besar mengangkat sumpah jawatan MB di hadapan Sultan Muhammad V Tengku Muhamad Faris Petra Sultan Ismail pada petang Isnin.

    ReplyDelete
  7. Majlis itu yang berlangsung di Istana Negeri di Kubang Kerian dekat sini pada pukul 4.30 petang Isnin di mana Timbalan Menteri Besar Kelantan serta barisan exco kerajaan negeri yang baru turut akan mengangkat sumpah.

    ReplyDelete
  8. Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bersara daripada memegang jawatan itu selepas kerajaan negeri di bawah kepimpinan PAS memerintah Kelantan sejak tahun 1990.

    ReplyDelete
  9. Difahamkan, Nik Abdul Aziz, 82, dinasihatkan oleh baginda supaya mengambil lebih perhatian terhadap keadaan kesihatannya atas faktor usia.

    Bagaimanapun, Nik Abdul Aziz akan terus kekal sebagai Muryidul Am PAS.

    ReplyDelete
  10. Ketaksuban rakyat Kelantan terhadap pemimpin antara faktor utama menyumbang kepada kekalahan Barisan Nasional (BN) di Kelantan dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

    ReplyDelete
  11. Penganalisis politik dari Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Dr Ahmad Atory Hussain, berkata budaya politik di Kelantan menepati jangkaan yang PAS sekali lagi memperoleh kemenangan dalam PRU-13 walaupun sebahagian rakyat sudah boleh menerima BN.

    ReplyDelete
  12. Dulu BN pernah menang di Kelantan kerana ketika itu, belum ada pemimpin yang dipuja. Jika ada tok guru pun, ia tidak 'sehebat' Datuk Nik Aziz Nik Mat yang dipuja seperti sekarang,” Prof Dr Ahmad Atory Hussain, Penganalisis politik USM.

    ReplyDelete
  13. “Dulu BN pernah menang di Kelantan kerana ketika itu, belum ada pemimpin yang dipuja. Jika ada tok guru pun, ia tidak ‘sehebat’ Datuk Nik Aziz Nik Mat yang dipuja seperti sekarang,” katanya.

    ReplyDelete
  14. Ahmad berkata, faktor itu juga dibuktikan melalui kajiannya apabila ramai pengundi Kelantan yang tinggal di luar termasuk Lembah Klang, Johor dan Sabah, balik mengundi semata-mata kerana Nik Aziz dan bukan disebabkan berminat dengan PAS.

    ReplyDelete
  15. Beliau berkata, PAS konsisten dengan menggunakan sistem kader sehingga golongan berkenaan komited terus mempertahankan PAS di Kelantan.

    ReplyDelete
  16. Setiausaha BN Kelantan, Datuk Md Alwi Che Ahmad, berkata pengundi luar kebanyakannya tidak didedahkan dengan situasi sebenar yang berlaku di Kelantan kerana hanya pulang sekali sekala.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.