Friday, June 7, 2013

Will Musa bar Anwar from Sabah?

Malaysia’s opposition leader Anwar Ibrahim, whose daughter Nurul Izzah was deemed a “security threat” and barred from entering Sabah last week will himself test the waters when he arrives in Kota Kinabalu tomorrow.

He is expected to attend, as chief guest, a thanksgiving party by PKR members here.The party is being hosted by the PKR’s sole Sabah parliamentarian Darell Leiking.

Anwar, who is PKR de facto leader, is also scheduled to hold closed-door meetings with Pakatan Rakyat as well as Sabah PKR leaders. The meeting will include Pakatan’s 12 freshly-elected state and three parliamentary representatives.

For the first time in Sabah, PKR managed to secure one parliament and seven state seats. Its coalition partner, DAP, doubled its parliamentary seats to two and state seats to four in May 5 general elections.

Anwar, is among several names who are reportedly barred from entering Sabah.

During the height of the controversial decision by Chief Minister Musa Aman, DAP had claimed that Anwar and other leaders – DAP national advisor Lim Kit Siang, Bersih co-chairman S Ambiga and PKR strategy director Rafizi Ramli – were also on the ban list.

But Sabah state secretary Sukarti Wakiman later clarified that there was no unilateral ban on Nurul Izzah’s entry into Sabah and “no permanent ban on any other opposition leaders coming into Sabah as long as they do not pose a security threat.”

Under various constitutional guarantees, Sabah, just like Sarawak, has unfettered jurisdiction over its immigration matters including the power to bar anybody from entering the state.

Years back, a High Court in Kota Kinabalu, in an immigration case involving a top lawyer, ruled that Sabah Immigration Director, though under a Federal agency is constitutionally under the “State Authority” that is the Chief Minister.

In Nurul’s case, most observers had opined that the order to bar her from joining a state-level celebration of Tadau Kaamatan or Harvest Festival on May 30 and 31, was to avoid untoward incidence at the Hongkod Koisaan, the compound of the celebration.

It was said that local PKR, DAP and PAS members would have accompanied Nurul and Leiking to the celebration in dark t-shirts as a sign of protest of what PR leaders termed as frauds committed during the general election.

So far, there is no sign that Anwar, who had visited Sabah at least eight times last year, and a few times this year, would be barred from entering the state.

While it is not established, it is believed that members of Pakatan’s component parties would try to stage a peaceful silent protest during Anwar’s visit here this weekend.

But PKR Kadamaian assemblyman, Jeremy Uku Malajad, when contacted, said he was not aware of any such protest.

180 comments:
Write comments
  1. ‘Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman mendakwa, larangan memasuki Sabah yang dikenakan terhadap Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar adalah tidak bermotifkan politik sebaliknya apa yang disebarkan menerusi media sosial adalah bertentangan dengan perkara sebenar.

    ReplyDelete
  2. Ujar beliau, menjelang PRU13 lalu, terdapat ramai pemimpin pembangkang lain datang dan bebas bergerak di seluruh Sabah tanpa halangan.

    ReplyDelete
  3. "Mereka menyebarkan resepi lama yang sama mengandungi pembohongan, penipuan dan fitnah untuk mengaburi mata rakyat.

    ReplyDelete
  4. "Sekarang pilihan raya sudah berakhir, pemimpin mereka enggan menerima keputusan. Ini kes orang kempunan. Beliau mahu menimbulkan rasa bengang rakyat agar berarak di seluruh negara bagi menunjukkan rasa tidak puas hatinya," katanya dalam kenyataan, hari ini.

    ReplyDelete
  5. Beliau berkata, pintu Sabah sentiasa terbuka kepada mereka yang mahu melihat dan menghayati kepelbagaian etnik dan budaya selain menyertai perayaan di negeri itu.

    ReplyDelete
  6. "Sabah juga mengalu-alukan mereka yang menghormati masyarakat sivil iaitu yang berpegang kepada undang-undang bagi mengekalkan keamanan dan keharmonian.

    ReplyDelete
  7. "Bagaimanapun, jika kami ada sebab untuk percaya kehadiran anda di sini akan menggugat suasana ideal yang dinikmati Sabah selama ini, anda tidak dialu-alukan.

    ReplyDelete
  8. "Kami ada sebab untuk percaya niat Nurul Izzah ke Sabah kali ini mungkin tidak sebaik seperti yang beliau dan rakannya dalam pakatan pembangkang nyatakan," katanya.

    ReplyDelete
  9. Nurul Izzah dihalang daripada memasuki negeri itu pada Khamis. Mesti ada sebab dan bukannya suka-suka perkara ini dibuat. Kita harap mereka faham akan perkara ini.

    ReplyDelete
  10. Musa berkata Sabah dan rakyatnya tidak perlukan propaganda berterusan daripada pembangkang bagi membangkitkan rasa benci dan prasangka rakyat terhadap kerajaan BN.

    ReplyDelete
  11. "Cukup-cukuplah. Kita perlu bergerak ke hadapan. Pembangkang sudah bermain politik sejak lima tahun lepas. Adakah kita akan terus diikat dengan lebih banyak politiking untuk lima tahun akan datang?

    ReplyDelete
  12. "Ada kerja yang perlu dilakukan. Negara ini perlu ditadbir, ekonomi perlu bertumbuh dan kebajikan rakyat perlu dijaga," katanya.

    ReplyDelete
  13. Larangan kemasukan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Nurul Izzah Anwar ke Sabah bukan satu larangan tetap, kata Setiausaha Kerajaan Negeri, Tan Sri Sukarti Wakiman.

    ReplyDelete
  14. "Pengharaman Nurul Izzah hanya untuk satu ketika iatu pada malam majlis penutup sambutan Kaamatan peringkat negeri (30 Mei)," katanya pada Isnin.

    ReplyDelete
  15. Menurut Sukarti, keputusan menghalang Nurul Izzah daripada memasuki Sabah dilakukan atas sebab keselamatan berdasarkan laporan yang diterima oleh kerajaan daripada pegawai keselamatan.

    ReplyDelete
  16. "Tidak ada larangan tetap ke atas beliau atau mana-mana pemimpin parti pembangkang yang lain untuk datang ke Sabah selagi mereka tidak menimbulkan ancaman keselamatan," katanya.

    ReplyDelete
  17. Nurul Izzah pada 30 Mei lalu dilaporkan dihalang memasuki Sabah ketika tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKR).

    ReplyDelete
  18. Beliau ke negeri itu bagi mengadakan lawatan selain untuk menghadirkan diri dalam program PKR Sabah, di samping menyambut pesta Kaamatan bersama warga tempatan.

    ReplyDelete
  19. Bagaimanapun pihak Imigresen yang menahannya itu dilaporkan memberi alasan penahanannya atas arahan Pejabat Ketua Menteri Sabah.

    ReplyDelete
  20. Larangan memasuki Sabah yang dikenakan terhadap Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Nurul Izzah Anwar bukan bermotif politik.

    ReplyDelete
  21. Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman berkata, larangan tersebut dilakukan kerana kehadiran Nurul Izzah dianggap boleh mengganggu-gugat keharmonian dan perpaduan masyarakat di negeri itu.

    ReplyDelete
  22. Menurutnya, tindakan pemimpin pembangkang di Semenanjung itu yang sering menimbulkan kekecohan menerusi penganjuran perhimpunan haram menyebabkan kerajaan negeri bertindak menghalang kehadiran Nurul Izzah ke Sabah.

    ReplyDelete
  23. Tambah beliau, pintu masuk ke negeri itu sentiasa terbuka kepada sesiapa sahaja yang ingin melihat keunikan budaya masyarakat dan keindahan semula jadi Sabah, namun tidak kepada golongan yang cuba merosakkan amalan baik penduduk Negeri Di Bawah Bayu.

    ReplyDelete
  24. ?Walau bagaimanapun, jika kerajaan negeri mempunyai sebab yang diyakini bahawa kehadiran seseorang itu ke negeri ini boleh mengancam atau merosakkan apa yang telah dinikmati selama ini, individu tersebut tidak diundang ke sini," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

    ReplyDelete
  25. Pada 30 Mei lalu, Nurul Izzah yang tiba di Kota Kinabalu dihalang memasuki negeri itu mengikut Akta Imigresen 1959/63 dan dimaklumkan untuk kembali semula ke Semenanjung.

    ReplyDelete
  26. Mengulas lanjut, Musa berkata, larangan yang dikenakan kerajaan negeri itu disebabkan faktor keselamatan, bukan bermotif politik seperti yang digembar-gembur pihak tidak bertanggungjawab menerusi laman sosial.

    ReplyDelete
  27. Malang sungguh nasib orang Lembah Pantai kerana mendapat wakil rakyat yang otaknya terputus wayar bumi. Dah lah si bapanya hinggakan sistem pilihan raya di Malaysia pun tak faham, si anak pula bebal kerana tak faham undang-undang negeri Sabah sepertimana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Benarlah kata pepatah ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi.

    ReplyDelete
  28. Sebanyak 20 perjanjian yang telah dicapai antara Sabah dan Sarawak dengan Tunku Abdul Rahman sewaktu Sabah hendak menyertai Persekutuan Malaysia. Apabila semua pihak telah bersetuju, maka terbentuklah Persekutuan Malaysia pada 16 September 1963.

    ReplyDelete
  29. Salah satu perkara (perkara 6) yang dipersetujui adalah kawalan imigresen. Di mana dalam perjanjian itu telah dinyatakan bahawa Sabah dan Sarawak mempunyai kuasa imigresen sendiri untuk menghalang atau membenarkan orang dari negeri luar daripada memasuki negeri mereka.

    ReplyDelete
  30. Perkara ini sudah berjalan 50 tahun dan Kerajaan Persekutuan tidak pernah cuba untuk menghalang atau membatalkan perkara tersebut.

    ReplyDelete
  31. Kerana itu adalah perjanjian dan hak Sabah. Jadi kerajaan pusat kena hormat walaupun gaji kakitangan imigresen itu dibayar oleh kerajaan pusat.

    ReplyDelete
  32. Hari ini apabila si anak tidak dapat memasuki Sabah dia melalak menyalahkan Kerajaan Sabah. Itu hak Sabah....itu kuasa mereka....siapa kau yang nak melalak-lalak ? Hormatlah sikit hak rakyat Sabah.

    ReplyDelete
  33. Rakyat Sabah telah memilih BN sebagai kerajaan untuk memimpin mereka. BN menang 48 kerusi daripada 60 kerusi yang ada. Maknanya rakyat Sabah bersetuju dengan peraturan atau perjanjian yang ada. Jadi kalau Kerajaan Sabah bertindak, kau terima sajalah.

    ReplyDelete
  34. Tak perlu untuk kita nak bincang jauh-jauh sebab apa dia dihalang masuk Sabah atau sebagainya. Cukup itu sahaja. Itu hak Sabah dan itu undang-undang mereka. Mereka boleh halang sesiapa dan mereka boleh benarkan sesiapa sahaja orang luar dari memasuki negeri mereka. Tolong belajar hormati hak orang. Jangan hanya fikirkan hak kamu sahaja.

    ReplyDelete
  35. Pesuruhjaya Polis Sabah, DCP Datuk Hamza Taib tidak mengulas lanjut mengenai sebab-sebab di sebalik penarikan tersebut tetapi berkata tidak ada individu lain yang turut dihalang seperti yang diumumkan dalam senarai ‘persona non grata’ kerajaan negeri Sabah.

    ReplyDelete
  36. "Setakat ini polis berkata, tidak ada individu lain yang dilarang kecuali Nurul. Tetapi larangan itu pun telah ditarik balik, " kata Hamza kepada Astro Awani.

    ReplyDelete
  37. "Bagi pemimpin-pemimpin yang lain jika mereka mahu datang tidak ada masalah asalkan mereka mematuhi undang-undang," katanya.

    ReplyDelete
  38. Sementara itu, Ketua Pengarah Jabatan Imigresen, Datuk Alias Ahmad tidak dapat mengesahkan bahawa senarai hitam baru yang dikatakan melarang 10 individu daripada parti pembangkang dan pemimpin masyarakat sivil daripada memasuki Sabah.

    ReplyDelete
  39. Dalam satu SMS kepada Astro Awani, beliau berkata: "Saya nasihatkan anda untuk menyemak dengan pejabat Ketua Menteri Sabah."

    ReplyDelete
  40. Awal hari ini, sepucuk surat dikatakan bocor dari Pejabat Ketua Menteri Sabah yang dialamatkan kepada Jabatan Imigresen negeri yang mengatakan bahawa selain Nurul Izzah, ada individu yang lain turut dihalang daripada memasuki negeri ini.

    ReplyDelete
  41. Menurut surat tersebut, nama-nama lain yang termasuk dalam senarai tersebut adalah, termasuk:

    - Datuk Seri Anwar Ibrahim - Lim Kit Siang - Mohd. Rafifi(sic) Ramli - Datuk Ambiga Sreenevasan - Mohd. Sabu - Syed Ibrahim Syed Noor - Wong Chin Huat - Mary Chin Abdullah (sic) - Ong Boon Kiang - Hishamuddin Rais

    ReplyDelete
  42. Dokumen yang bertarikh 21 Mei itu, ditandatangani oleh En. Moktar Yassin Ajam yang merupakan (Setiausaha Negeri bagi Hal Ehwal Dalam Negeri & Penyelidikan) telah dihantar kepada Pengarah Imigresen negeri Sabah. Kepala surat tersebut dikenalpasti daripada Ketua Menteri, Pejabat Datuk Musa Aman.

    ReplyDelete
  43. Ketika dihubungi, Moktar berkata beliau tidak dapat mengesahkan kandungan surat itu. "Saya minta maaf, saya seorang kakitangan kerajaan. Saya tidak boleh memberikan apa-apa kenyataan, hanya kerajaan negeri yang boleh. Saya minta maaf," kata beliau.

    ReplyDelete
  44. Surat itu mengatakan bahawa senarai itu diberikan kelulusan dengan cop Kabinet Sabah, berikutan dengan mesyuarat pertama pada 15 Mei.

    ReplyDelete
  45. "Kabinet telah bersetuju bahawa Ketua Menteri boleh menggunakan kuasa mutlaknya di bawah Akta Imigresen dan, selaras dengan pengesahan daripada Ketua Polis Cawangan Khas Diraja Malaysia Sabah, untuk melarang individu-individu ini daripada menjejak tanah di Sabah," kata surat itu.

    ReplyDelete
  46. Malaysiakini melaporkan bahawa ketua DAP Sabah Jimmy Wong yang mendakwa bahawa sumber yang boleh dipercayai daripada Jabatan Imigresen telah membocorkan sekeping salinan kepadanya.

    ReplyDelete
  47. Khamis lalu, Nurul Izzah telah dihalang daripada memasuki Sabah apabila beliau tiba di Kota Kinabalu. Beliau sepatutnya meraikan Pesta Kaamatan atau dikenali sebagai Pesta Menuai.

    ReplyDelete
  48. Pada 31 Mei, Jabatan Imigresen Sabah berkata bahawa larangan Nurul adalah arahan daripada kerajaan negeri.

    ReplyDelete
  49. Kemudian, dilaporkan Musa menafikan bahawa larangan untuk Nurul telah bermotifkan politik. Beliau bagaimanapun berkata, mereka yang menjadi ancaman kepada keamanan dan keharmonian negeri Sabah tidak akan dialu-alukan dalam negeri ini.

    ReplyDelete
  50. Pengarah Jabatan Imigresen Sabah, Noor Alam Khan Abdul Wahid Khan berkata mereka hanya mengikut arahan kerajaan negeri dalam menghalang Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar daripada memasuki Sabah.

    ReplyDelete
  51. "Arahan itu diterima dari semasa ke semasa," katanya ketika ditanya mengenai identiti individu lain yang turut dilarang memasuki Sabah.

    ReplyDelete
  52. Seorang pegawai di Jabatan Ketua Menteri berkata, tiada kenyataan rasmi berhubung perkara itu dikeluarkan setakat ini.

    ReplyDelete
  53. Nurul Izzah tiba di sini petang Khamis tetapi tidak dibenarkan memasuki negeri itu. Ramai pihak yang cuba untuk menyalahkan kerajaan. tapi yang pasti kerajaan melakukan semua ini untuk memastikan tidak ada budaya 505 dibawa masuk ke Sabah

    ReplyDelete
  54. Sementara itu, Ahli Parlimen Penampang, Darrel Leiking meminta kerajaan Sabah untuk mengemukakan senarai nama individu yang dianggap sebagai persona non grata atau dilarang daripada memasuki negeri itu. Apa yang pasti kita tahu apa langkah yang diambil adalah yang terbaik.

    ReplyDelete
  55. Beliau berkata, tindakan itu akan menjimatkan masa individu tersenarai daripada berlepas ke Sabah yang hanya dimaklumkan apabila tiba untuk memasuki negeri itu. Bila didedahkan cakap pula kerajaan BN buat salah. tapi bila tidak didedahkan cakap takut buang masa orang pula.

    ReplyDelete
  56. "Kami menghargai kerajaan Sabah mempunyai hak untuk menyekat kemasukan terutamanya pendatang asing atau individu tidak diingini.

    ReplyDelete
  57. "Pada masa sama, kerajaan negeri perlu kemukakan senarai mereka yang dilarang daripada memasuki Sabah. Ia akan menjimatkan masa dan wang bagi mereka yang tersenarai," katanya.

    ReplyDelete
  58. Darrel berkata demikian bagi mengulas tindakan Jabatan Imigresen Sabah yang menghalang kemasukan Nurul Izzah Anwar yang juga Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) ke negeri itu pada petang Khamis.

    ReplyDelete
  59. Beliau berkata, selain senarai nama-nama individu terbabit, kerajaan negeri juga harus mengemukakan sebab individu itu dihalang memasuki negeri itu.

    ReplyDelete
  60. Darrel berkata kunjungan Nurul Izzah adalah untuk meraikan pesta Kaamatan di Hongkod Koisaan, Penampang di sini.

    ReplyDelete
  61. "Beliau tidak pernah merasai pengalaman pesta Kaamatan dan tidak sabar untuk meraikannya," kata Darrel.

    ReplyDelete
  62. Jelas beliau, Nurul Izzah sepatutnya menghabiskan masa selama sehari di Kota Kinabalu dan menikmati hidangan makanan laut sebelum berlepas kembali ke Kuala Lumpur pada Jumaat.

    ReplyDelete
  63. Cubaan untuk mengeksport Blackout 505 ke Sabah, nampaknya telah gagal sama sekali. Anwar Ibrahim yang cuba menggunakan anak perempuannya sebagai umpan untuk Blackout 505.

    ReplyDelete
  64. Nampaknya terpaksa tepuk dahi sendiri apabila Nurul Izzah juga menerima nasib yang serupa seperti Tian Chua iaitu tidak dibenarkan menjejakkan kaki keluar dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu.

    ReplyDelete
  65. Hari ini, Anwar Ibrahim telah mengutuskan anaknya, Nurul Izzah ke Sabah sebagai persiapan untuk melancarkan kunjungannya ke Sabah pada 8 Jun nanti.

    ReplyDelete
  66. Nurul Izzah diharap dapat menarik golongan muda untuk berhimpun dan cuba menggerunkan Kerajaan Negeri Sabah menerusi pelbagai tohmahan seperti penipuan SPR, penipuan BN dan sebagainya.

    ReplyDelete
  67. Anwar Ibrahim melihat ‘kejayaannya’ membuat perhimpunan haram atau lebih dikenali sebagai ‘Himpunan Black 505' sebagaimana di Pulau Pinang, Selangor, Melaka, Pahang dan yang terbaru di Armcorp Mall, Petaling Jaya Selangor, perlu dipanjangkan ke Sabah, negeri yang sangat ingin dikuasainya semenjak dari zaman dia bergelar Timbalan Perdana Menteri lagi.

    ReplyDelete
  68. Anwar Ibrahim masih tidak berpuas hati dan gagal mengakui kemenangan Barisan Nasional dalam PRU13 yang lalu sekaligus merencatkan cita-citanya untuk bergelar Perdana Menteri Malaysia.

    ReplyDelete
  69. Pakatan Rakyat kerap kali mempotretkan rakyat Sabah sebagai golongan bodoh yang boleh diperbodoh-bodohkan dengan sedikit tipu daya.

    ReplyDelete
  70. Bagaimanapun, sesuatu yang tidak mereka sangka sama sekali ialah, rakyat Sabah yang biasanya pasif dan kurang bertindak, kali ini telah mendesak pihak Imigresen agar melakukan sesuatu untuk menyekat niat jahat Pakatan Rakyat, terutama sekali selepas episod serangan lanun-lanun Sulu yang telah mengorbankan 10 orang perajurit negara.

    ReplyDelete
  71. Setibanya Nurul Izzah di Terminal 2 Lapangan Terbang Kota Kinabalu pada jam 4:30 petang, dia telah tidak dibenarkan masuk (Not To Landed) dan diarahkan pulang semula ke KualaLumpur pada jam 8:10 malam.

    ReplyDelete
  72. Tindakan pihak berkuasa yang menghalang Nurul Izzah daripada memasuki Sabah adalah untuk menghalang anak perempuan Anwar Ibrahim itu daripada mencetuskan huru hara dan berbuat sesuka hati seolah-olah negara ini tidak mempunyai undang-undang.

    ReplyDelete
  73. Seharusnya, selesai sahaja pilihanraya, semua pihak perlu menerima apa-apa sahaja keputusan rakyat dan tidak perlu lagi berkempen atau membuat perhimpunan yang menyusahkan rakyat. PRU13 bukannya penamat memandangkan dalam tempoh lima tahun lagi, PRU14 pula akan menjelang.

    ReplyDelete
  74. Dalam Facebook, Nurul Izzah mendakwa sepanjang dia ditahan, dia langsung tidak diberi makan.

    ReplyDelete
  75. Bagaimanapun bukti yang dihantar kepada menunjukkan Nurul Izzah melantak ayam KFC dan diberi pula minuman yang nampaknya dibeli khas untuknya.

    ReplyDelete
  76. Kalau dah jenis pembohong, semua benda pun hendak dibohonginya.

    ReplyDelete
  77. Yang pastinya, Nurul Izzah tak guna melalak menyalak. Bukankah dia dan gerombolan PKR bukan main kuat lagi membuat temberang kononnya Sabah tidak mempunyai sebarang kuasa autonomi.

    ReplyDelete
  78. bagi aku, musa lah yang terbaik...dia bertindak untuk kepentingan rakyat dan negeri sabah..

    ReplyDelete
  79. sekarang sudah 4 bulan sejak PRU13...belum lagi si anwar mahu kasi tunai janji dia mahu pencen...penipu punya anwar..

    ReplyDelete
  80. memang patut kalau anwar dihalang masuk sabah...sebab dia akan jual segala penipuan dan tuduhan palsu untuk mengelirukan rakyat yang mana mungkin akan menimbulkan kekecohan..

    ReplyDelete
  81. ketua umum PKR anwar ni adalah pembohong besar...

    ReplyDelete
  82. pembangkang ni perosak negara...sana sini buat perhimpunan haram kacau kehidupan orang lain...

    ReplyDelete
  83. However, something they did not expect at all is that the people of Sabah are usually passive and less action, this time urging the Immigration so do something to block malicious coalition, especially after an episode of Sulu pirates attacks that have killed 10 people armed forces.

    ReplyDelete
  84. He said that the list of names of the individuals concerned, the state government should also submit individual reason is prevented from entering the state.

    ReplyDelete
  85. "He never Harvest festival experience and can not wait to celebrate, " said Darrel.

    ReplyDelete
  86. He said, Nurul Izzah should spend a day in Kota Kinabalu and enjoy seafood dishes before departure back to Kuala Lumpur on Friday.

    ReplyDelete
  87. Anwar Ibrahim is still not satisfied and failed to recognize the National Front victory in the last 13GE thus inhibit his ambition of becoming Prime Minister.

    ReplyDelete
  88. darrel leiking ni pun kaki kelentong sebab dia ni ahli Parti kelentong rakyat (PKR)..

    ReplyDelete
  89. nurul dan anwar, dua beranak ni memang kaki penipu...kalau mereka dihalang masuk sabah lagi di masa akan datang, aku sokong 100%..

    ReplyDelete
  90. Nurrul binti Anwar was Barred to enter Sabah because of 505 illegal RALLY!October 14, 2013 at 3:15 PM

    State police chief Deputy Comm Datuk Hamza Taib reportedly confirmed this with Astro Awani today but did not offer further information on why the ban was retracted.

    ReplyDelete
  91. Nurrul binti Anwar was Barred to enter Sabah because of 505 illegal RALLY!October 14, 2013 at 3:17 PM

    The police chief also claimed that no other individuals apart from Nurul Izzah were placed on a travel blacklist, despite information found in leaked correspondence between Sabah Chief Minister Datuk Seri Musa Aman’s office and the state’s Immigration Department.

    ReplyDelete
  92. Nurrul binti Anwar was Barred to enter Sabah because of 505 illegal RALLY!October 14, 2013 at 3:17 PM

    “As far as the police have mentioned, no other individuals were banned apart from Nurul. But even then, that ban has been retracted,” DCP Hamza told the station.

    ReplyDelete
  93. Nurrul binti Anwar was Barred to enter Sabah because of 505 illegal RALLY!October 14, 2013 at 3:19 PM

    “For other leaders, if they intend to come here, there is no problem so long as they abide by the law,” he reportedly added.

    ReplyDelete
  94. Nurrul binti Anwar was Barred to enter Sabah because of 505 illegal RALLY!October 14, 2013 at 3:20 PM

    Astro Awani also reported that Immigration Department director Datuk Alias Ahmad was not able to confirm the authenticity of the leaked document, which the station said contained a list of ten names of those blacklisted from entering the state.

    ReplyDelete
  95. Nurrul binti Anwar was Barred to enter Sabah because of 505 illegal RALLY!October 14, 2013 at 3:20 PM

    “I advise you to check with the Sabah Chief Minister’s Office,” he was quoted saying in Bahasa Malaysia via SMS to the station.

    ReplyDelete
  96. Nurrul binti Anwar was Barred to enter Sabah because of 505 illegal RALLY!October 14, 2013 at 3:23 PM

    According to Astro Awani, the leaked letter named Datuk Seri Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Mohd Rafizi Ramli, Datuk Ambiga Sreenevasan, Mohamad Sabu, Syed Ibrahim Syed Noor, Wong Chin Huat, Maria Chin Abdullah, Ong Boon Kiang and Hishammuddin Rais as those barred from entering the state.

    ReplyDelete
  97. Nurrul binti Anwar was Barred to enter Sabah because of 505 illegal RALLY!October 14, 2013 at 3:27 PM

    Earlier today, The Malaysian Insider reported the contents of a leaked May 21 letter that bore the letterhead of Chief Minister Musa’s office.

    The letter said that the blacklist was given the Sabah Cabinet’s stamp of approval following its first meeting last month on May 15 ― 10 days after the 13th general election.

    ReplyDelete
  98. Nurrul binti Anwar was Barred to enter Sabah because of 505 illegal RALLY!October 14, 2013 at 3:27 PM

    “The Cabinet has agreed that the chief minister invoke his absolute powers under the Immigration Act, and in accordance with certification from the Sabah Royal Malaysian Police Special Branch chief, not to land these individuals to Sabah,” the letter said.

    ReplyDelete
  99. Nurrul binti Anwar was Barred to enter Sabah because of 505 illegal RALLY!October 14, 2013 at 3:27 PM

    According to Sabah DAP chief Jimmy Wong, a reliable source from the Immigration Department had leaked a copy of the first page of the document to him.

    ReplyDelete
  100. Nurrul binti Anwar was Barred to enter Sabah because of 505 illegal RALLY!October 14, 2013 at 3:28 PM

    The first page of the document was emailed to The Malaysian Insider this morning. From the single page, the duration of the blacklist or its reason, was not stated.

    ReplyDelete
  101. Nurrul binti Anwar was Barred to enter Sabah because of 505 illegal RALLY!October 14, 2013 at 3:28 PM

    Astro Awani reported that the document was signed by one Moktar Yassin Ajam, who is the state secretary for home affairs and research.

    ReplyDelete
  102. Nurrul binti Anwar was Barred to enter Sabah because of 505 illegal RALLY!October 14, 2013 at 3:29 PM

    But according to the station, Moktar would not confirm the authenticity of the document when contacted, saying he was only a civil servant and could not issue press statements.

    ReplyDelete
  103. Nurrul binti Anwar was Barred to enter Sabah because of 505 illegal RALLY!October 14, 2013 at 3:29 PM

    Borneo Insider also reported Sabah State Secretary Tan Sri Sukarti Wakiman as clarifying that the ban on Nurul Izzah had only been for one occasion, which was the eve of the closing ceremony of the Kaamatan Celebrations.

    ReplyDelete
  104. Nurrul binti Anwar was Barred to enter Sabah because of 505 illegal RALLY!October 14, 2013 at 3:29 PM

    When contacted, Lim described the ban “ridiculous”, pointing out that the government was making a mockery of democracy by not only banning its own citizens from entering a state in the country, but legally elected representatives.

    ReplyDelete
  105. Nurrul binti Anwar was Barred to enter Sabah because of 505 illegal RALLY!October 14, 2013 at 3:30 PM

    “Of course this is not my first time... I am probably the most banned leader... I’ve been banned from Sabah, from Sarawak... but I thought we have passed those days.

    ReplyDelete
  106. Nurrul binti Anwar was Barred to enter Sabah because of 505 illegal RALLY!October 14, 2013 at 3:30 PM

    “It looks like we are still in the thick of it,” he complained.

    ReplyDelete
  107. Nurrul binti Anwar was Barred to enter Sabah because of 505 illegal RALLY!October 14, 2013 at 3:30 PM

    Last Thursday, Nurul Izzah was barred from entering Sabah upon arriving in Kota Kinabalu to celebrate Pesta Kaamatan, or the Harvest Festival, in her personal capacity.

    ReplyDelete
  108. Nurrul binti Anwar was Barred to enter Sabah because of 505 illegal RALLY!October 14, 2013 at 3:31 PM

    Explaining the ban on Saturday, Musa was reported saying that those who pose a threat to the Sabah ideals of peace harmony will not be welcomed to the state.

    ReplyDelete
  109. Nurrul binti Anwar was Barred to enter Sabah because of 505 illegal RALLY!October 14, 2013 at 3:31 PM

    He added that state never restricted other opposition leaders before the polls, but believed Nurul Izzah had different intention this time.

    ReplyDelete
  110. “Now that the elections are over, their leader refuses to accept the verdict. It is a case of sour grapes and ungentlemanly conduct. He wants to rile up the masses to rally throughout the country to show his, and I repeat, his discontent,” he said.October 14, 2013 at 3:32 PM

    “Now that the elections are over, their leader refuses to accept the verdict. It is a case of sour grapes and ungentlemanly conduct. He wants to rile up the masses to rally throughout the country to show his, and I repeat, his discontent,” he said.

    ReplyDelete
  111. Nurrul binti Anwar was Barred to enter Sabah because of 505 illegal RALLY!October 14, 2013 at 3:32 PM

    “We have reason to believe that Nurul Izzah’s intentions to come to Sabah, this time around, may not be as innocent as she or her fellow opposition members make it out to be,” he added.

    ReplyDelete
  112. Nurul Anwar ony banned on that day!October 14, 2013 at 3:34 PM

    Sabah State Secretary Tan Sri Sukarti Wakiman clarified the ban on PKR Vice President, Nurul Izzah, was only for one occasion, which was on the eve of the closing ceremony of the Kaamatan Celebrations.

    ReplyDelete
  113. Nurul Anwar ony banned on that day!October 14, 2013 at 3:35 PM

    He said this was done for security reason based on security reports received.

    ReplyDelete
  114. Nurul Anwar ony banned on that day!October 14, 2013 at 3:35 PM

    He also said there is no permanent ban on Nurul, or any other opposition leader, coming into Sabah as long as they do not pose a security threat.

    ReplyDelete
  115. Nurul Anwar ony banned on that day!October 14, 2013 at 3:36 PM

    “In fact, Lim Kit Siang was allowed into the State less than 2 weeks ago,” he said in a brief statement at 6.45pm today.

    ReplyDelete
  116. Nurul Anwar ony banned on that day!October 14, 2013 at 3:37 PM

    Meanwhile, Astro Awani said the ban on PKR vice-president Nurul Izzah Anwar from entering Sabah has been lifted. Quoting Sabah police commissioner Hamza Taib, the television station said that aside from Nurul Izzah, no other politicians have been banned from entering the state.

    ReplyDelete
  117. Nurul Anwar ony banned on that day!October 14, 2013 at 3:38 PM

    However, no reason was provided for Nurul Izzah’s ban from entering Sabah in the first place.

    ReplyDelete
  118. Nurul Anwar ony banned on that day!October 14, 2013 at 3:38 PM

    “As far as the police are concerned, we know that there are no other individuals banned except for Nurul. But her ban had been listed,” he was quoted as saying by Astro Awani.

    ReplyDelete
  119. Nurul Anwar ony banned on that day!October 14, 2013 at 3:38 PM

    Hamza was further quoted as saying that there is no problem for any other leader to enter the state, so long as they abide by the law.
    The lifting of the ban comes a day after Sabah state assembly deputy speaker Johny Mositun said that it was a one-time ban Nurul Izzah, who is also Lembah Pantai MP.

    ReplyDelete
  120. Nurul Anwar ony banned on that day!October 14, 2013 at 3:39 PM

    Astro Awani also reported that Immigration Department director Datuk Alias Ahmad was not able to confirm the authenticity of the leaked document, which the station said contained a list of ten names of those blacklisted from entering the state.

    ReplyDelete
  121. Nurul Anwar ony banned on that day!October 14, 2013 at 3:40 PM

    “I advise you to check with the Sabah Chief Minister’s Office,” he was quoted saying in Bahasa Malaysia via SMS to the station.

    ReplyDelete
  122. Nurul Anwar ony banned on that day!October 14, 2013 at 3:40 PM

    According to Astro Awani, the leaked letter named Datuk Seri Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Mohd Rafizi Ramli, Datuk Ambiga Sreenevasan, Mohamad Sabu, Syed Ibrahim Syed Noor, Wong Chin Huat, Maria Chin Abdullah, Ong Boon Kiang and Hishammuddin Rais as those barred from entering the state.

    ReplyDelete
  123. Nurul Anwar ony banned on that day!October 14, 2013 at 3:41 PM

    Earlier today, Sabah DAP chief Jimmy Wong claimed he had a letter, said to have been issued by the Sabah Chief Minister’s Office to the state Immigration Department, directing that Datuk Seri Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Datuk Ambiga Sreenevasan and Rafizi Ramli are on a blacklist barring them from entering the state.

    ReplyDelete
  124. Nurul Anwar ony banned on that day!October 14, 2013 at 3:41 PM

    The letter dated May 21, which sports the letterhead from Datuk Musa Aman’s office, also says the list was given the Sabah Cabinet’s stamp of approval following its first meeting last May 15 — 10 days after the 13th general election.

    ReplyDelete
  125. Nurul Anwar ony banned on that day!October 14, 2013 at 3:41 PM

    “The Cabinet has agreed that the Chief Minister invoke his absolute powers under the Immigration Act and, in accordance with certification from the Sabah Royal Malaysian Police Special Branch chief, not to land these individuals to Sabah,” the letter said, before it listed out the names of the five politicians and the Bersih 2.0 co-chairman.

    ReplyDelete
  126. Nurul Anwar ony banned on that day!October 14, 2013 at 3:42 PM

    Jimmy claimed a reliable source from the Immigration Department had leaked a copy of the first page of the document to him.

    ReplyDelete
  127. Tindakan Datuk Seri Anwar Ibrahim mengundang campur tangan asing untuk kepentingan politiknya membuktikan penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu sanggup melakukan apa sahaja termasuk menggadai maruah dan keselamatan negara.

    ReplyDelete
  128. Isu itu sudah lama dibangkitkan dan untuk menutup segala salah lakunya, Anwar lebih banyak memutarbelitkan isu tersebut dengan mengeluarkan pelbagai dakwaan mencari salah dan silap kerajaan daripada bersuara atau menyaman pihak-pihak yang membongkar tindak tanduknya.

    ReplyDelete
  129. Pendedahan sebuah laman blog mengenai dua pucuk surat yang beliau hantar kepada pihak asing baru-baru ini untuk memohon bantuan dan menuntut campur tangan yang turut disahkan oleh bekas mereka yang rapat dengan beliau, menjadi satu bukti kukuh sememangnya wujud perancangan pihak luar untuk menjadikan Anwar sebagai boneka bagi mencapai kepentingan politik mereka di rantau ini.

    ReplyDelete
  130. Apa yang didedahkan oleh bekas setiausaha sulit beliau, Rahimi Osman berhubung peranan pihak luar yang membantu kemenangan luar biasa pembangkang terutama PKR dalam pilihan raya umum ke -12 lalu, cukup berbahaya kepada keselamatan negara dan setiap rakyat yang cinta negara dan tidak mahu melihat Malaysia dijajah sekali lagi dalam apa juga bentuk sekali pun, perlu menolak Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  131. Dalam pendedahannya, Rahimi mendakwa wujudnya peranan pihak luar dalam membantu gerak kerja, menyalurkan propaganda, slogan dan serangan politik di mana semua itu dibiayai oleh pertubuhan bukan kerajaan (NGO) asing, Friedrich Naumann Foundation (FNF).

    ReplyDelete
  132. Beliau juga turut mendedahkan dan mengakui wujudnya surat yang ditulis oleh Anwar kepada Presiden National Endowment for Democracy (NED), Carl Gershman dan George Soros di mana perancangan pihak asing untuk membantu kemenangan pembangkang turut membabitkan bantuan dana yang besar bagi membolehkan Anwar menggunakan sumbangan tersebut untuk menjayakan kempennya.

    ReplyDelete
  133. Seperti yang diakui oleh Rahimi, tidak ada seorang pun calon PKR dalam pilihan raya umum lalu menggunakan duit sendiri untuk membayar deposit sebaliknya ia dibayar oleh Anwar selain setiap seorang diperuntukkan antara RM5,000 sehingga RM15,000 untuk menjayakan kempen.

    ReplyDelete
  134. Rahimi juga mengakui diamanahkan oleh Anwar untuk memasukkan ke semua wang tersebut ke dalam akaun calon-calon PKR yang bertanding. Selain membantu dalam banyak perkara dan bantuan dana, pihak asing turut menghantar lima utusan khas mereka untuk membantu pembangkang atas permintaan Anwar sendiri.

    ReplyDelete
  135. Menggadai maruah negara melalui usaha mengundang campur tangan asing dalam menentukan perjalanan pemerintahan negara ini tidak boleh diterima oleh mana-mana negara yang merdeka dan berdaulat. Banyak bukti menunjukkan campur tangan asing dalam pemerintahan sesebuah negara sama ada secara langsung atau tidak bukan sahaja membawa kepada kehancuran tetapi juga perpecahan.

    ReplyDelete
  136. Mengundang campur tangan asing dan dalam masa yang sama mempergunakan rakyat untuk kepentingan politik peribadi beliau amat dikesali. Rakyat perlu membuka mata dan membebaskan fikiran mereka daripada dibelenggu oleh retorik Anwar kerana apa yang beliau melakukan dan perjuangkan itu sebenarnya tidak membawa apa-apa kebaikan kepada rakyat dan negara.

    ReplyDelete
  137. individu yang menyanyikan lagu sabah akan hilang serta pernah duduk berbincang sesuatu dengan ketua pengganas nur misuari tidak patut dibenarkan menjejakkan kaki ke sabah..

    ReplyDelete
  138. 16.7.2012 - Anwar jumpa Nur Misuari secara rahsia dan berasingan. Pertemuan melebihi 1 Jam.

    17.7.2012 - Anwar sekali lagi bertemu Nur Misuari. Pertemuan kurang 1 Jam.

    18.7.2012 - Sehari kemudian, Anwar membayar Lajim RM20 Juta untuk tinggalkan UMNO. Imbas semula pada tahun 1994, Anwar membayar Lajim RM3 juta supaya tinggalkan PBS.

    ReplyDelete
  139. 12-13.10.2012 - Anwar ke Lahad Datu, turut mengadakan pertemuan dengan Kumpulan Kiram.

    18.10.2012 - Anwar sekali lagi menemui Nur Misuari! Pertemuan kali ini sangat serius dan fokus.

    2.11.2012 - Anwar mula membuat "spin" dengan lagu "SABAH NAK HILANG"

    ReplyDelete
  140. 1.12.2012 & 7.1.2013 - Anwar sekali lagi mempengaruhi minda rakyat dengan lagu "SABAH NAK HILANG"

    17.1.2013 - Kapal Perang USS Guardian berlabuh secara salah di Laut Sulu.

    29.1.2013 - Anwar meyakinkan rakyat Malaysia "SABAH DAH HILANG"

    ReplyDelete
  141. 7.2.2013 - ANWAR menghantar Tian Chua & R. Sivarasa ke Manila. Mereka turut membawa dan menguruskan sejumlah wang. Pergerakan mereka diintip oleh Philipine Military Intelligence. Anwar turut berjumpa sekali lagi Nur Misuari, pertemuan Anwar dengan Nur misuari direkod dan diambil gambar oleh Philipine Military Inteligence.

    ReplyDelete
  142. 8.2.2013 - Sebelum mendarat di Lahad Datu, pengganas-pengganas Kiram memberikan sejumlah wang yang banyak kepada keluarga masing-masing selepas mereka dibayar-upah oleh seseorang. Mereka meneka istilah Individu Penting Pembangkang Malaysia, ianya merujuk kepada Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  143. 9.2.2013 - Pendaratan pertama Pengganas-pengganas Kiram, selepas kedatangan Tian Chua dan R.Sivarasa pada 7.12.2013.

    - Pada hari yang sama juga, Tian Chua dan R. Sivarasa mendarat di KLIA.

    16.2.2013 - Nurul Izzah Anwar memperlekeh PGA.

    ReplyDelete
  144. 19.2.2013 - Pengganas Kiram menaikkan bendera Kiram di sekitar Kg. tandou dan Kg. Tg. Batu di Lahad Datu.

    - Pada hari yang sama, di Kuala Lumpur, Tian Chua dan R. Sivarasa mengadakan Press Conference mengenai Filipina.

    ReplyDelete
  145. 28.2.2013 - Pengganas Kiram dimaklumkan Parlimen akan dibubarkan, SERENTAK dengan itu juga serangan dimulakan ke atas pasukan keselamatan kita.

    - Anwar berharap dengan "peperangan" yang meletus di Lahad Datu, kerajaan akan mengisytiharkan Darurat di Sabah. Anwar berharap PRU13 hanya akan diadakan di Semenanjung.

    - Pada hari yang sama Anwar menyanyi dengan gembira lagu "SABAH DAH HILANG"

    ReplyDelete
  146. 1.3.2013 - Inqurer.Net, The Manila Times, Reuters, Kedutaan Amerika di Manila dan Wikileaks menyebut "Tokoh Pemimpin Pembangkang" lebih jelas "Anwar Ibrahim" terlibat dalam Pencerobohan di Lahad Datu. Mereka diberitahu oleh Philipine Military Intelligence!

    - Pada hari yang sama, Tian Chua mengatakan kes di Lahad Datu SANDIWARA!

    4.3.2013 - Media Antrabangsa ABS.CBN melaporkan Pengganas Kiram sebenarnya diundang oleh "Tokoh Pembangkang" lebih tepatnya ialah "Anwar Ibrahim"!

    ReplyDelete
  147. 7.3.2013 - Anwar membayar Azlan Mohd. Lazim supaya memohon maaf kepadanya dan menyertai PKR. Anwar menguruskan hal ini melalui Johari Abdul.

    - Nur Misuari dalam FB nya menyatakan Kegembiraannya, Azlan Mohd. Lazim memohon maaf kepada Anwar!

    ReplyDelete
  148. 12.3.2013 - Wikileaks sekali lagi mendedahkan "Anwar Ibrahim" terlibat dalam Pencerobohan di Lahad Datu.

    13.3.2013 - Azmin Ali Mengakui Anwar memang ada menghubungi Nur Misuari!

    15.3.2013 - PKR menyatakan sokongan kepada Harry Roque mengadakan Protes di Kedutaan Malaysia di Manila.

    ReplyDelete
  149. 16.3.2013 - Setiausaha Luar Filipina mengesahkan mereka mempunyai Bukti Kukuh penglibatan Anwar Ibrahim dalam pencerobohan pengganas Kiram di Lahad Datu!

    20.3.2013 - Akhirnya, tidak tahan dengan pendedahan demi pendedahan, Anwar mengaku ada menemui Nur Misuari !

    ReplyDelete
  150. dengan fakta2 ini, masih sanggupkah rakyat sabah menyokong kepimpinan jahiliah Anwar Ibrahim? kenapa beliau harus dipertahankan?

    ReplyDelete
  151. Cuba anda duduk sekejap, tutup mata anda, tapi buka pintu hati anda. Bayangkan hari ini Anwar menjadi Perdana Menteri Malaysia? Dengan segala kesah yang tidak bermoral, diketahui oleh para lintah darat.

    ReplyDelete
  152. Berapa agaknya Anwar perlu bayar untuk menutup mulut mereka semua? Di mana Anwar nak ambil duit? Gaji Perdana Menteri berapa nak bayar berjuta-juta para lintah darat? Tak kan lah para lintah darat yang memegang segala rahsia Anwar nak minta ratus ribu atau satu dua juta sahaja?

    ReplyDelete
  153. Sudah tentu Anwar akan melelong apa sahaja yang ada dan merasuah apa sahaja untuk membayar semua itu! Bukankah dulu Anwar memang perasuah terbesar ketika menjadi Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri!

    ReplyDelete
  154. Ambil satu contoh yang kecil sahaja, anda boleh semak projek berbillion yang diberikan kepada Kamarudin Jaafar semasa mengendalikan sistem pengangkutan LRT di bandaraya Kuala Lumpur ketika itu. Anwar hilang RM200,000 dalam rumah pun tidak kesah, tidak membuat laporan polis!

    ReplyDelete
  155. Anda nak tahu sedikit cerita benar yang anda kurang detailnya...tentang not-not RM500 dan RM1000 yang dicipta oleh Anwar semasa beliau menjadi Menteri Kewangan. Di mana not-not itu sekarang? Anda nak tahu berapa kontena Anwar membawa lari wang itu ke luar negara? Anda sudah lupa beberapa jam sebelum Anwar ditahan ISA pada tahun 1998 itu, beberapa jam sebelum itu beliau sudah berjaya membawa keluar wang-wang itu ke luar negara!

    ReplyDelete
  156. Jika anda berjumpa Rahim Ghouse dan A. Nazri Abdullah, anda akan tahu di mana wang-wang itu disimpan. Nasib baiklah kerajaan segera membatalkan not-not itu, sebab itulah Anwar pening dan marah. Sebab itu jugalah Anwar nak jadi PM kerana hendak menyelamatkan not-not itu yang masih tersimpan di luar negara. Jika hari ini Anwar menjadi PM, esok lusa Anwar akan menghalalkan not-not itu!

    ReplyDelete
  157. rakyat Sabah tetap memberi sokongan penuh kepada Musa

    ReplyDelete
  158. Sabah ada kuasa untuk menghalang sesiapa dari memasuki Sabah

    ReplyDelete
  159. Tuaran PKR deputy chief Gaibin Ransoi, who has pledged his full support to PKR candidate for Tuaran Datuk Seri Panglima Wilfred Bumburing, demanded that Tuaran PKR division chief Ansari Abdullah be sacked for allegedly supporting an independent candidate.

    ReplyDelete
  160. PKR top leadership to give a clear explanation on Ansari’s position in the party as he claimed the lattter was campaigning against the PKR candidate for Tuaran.

    ReplyDelete
  161. What Ansari has done so far with regard to administration of PKR Tuaran and his decision to openly sponsor and support the independent candidate is against party ethics and the party constitution and we call for his immediate sacking

    ReplyDelete
  162. It can’t be denied that what Ansari is doing and is continuing to do is jeapordising the Pakatan Rakyat campaign machinery and operation in the Tuaran constituency and affecting the chances of PKR to wrest the three state seats under Tuaran from BN

    ReplyDelete
  163. PKR Tuaran felt that Ansari should have been sacked from the party immediately after nomination day after openly opposing the PKR-chosen candidate

    ReplyDelete
  164. PKR Tuaran information officer Sindin Ranggangon, secretary Henry Bagong, treasurer Panilau Kohong, AMK leader Rhodes Panilau who is also PKR candidate for Kiulu and PKR candidate for Sulaman Ghulabdin Enjih, accompanied by several PKR Tuaran committee members.

    ReplyDelete
  165. They also called on the national PKR party leadership to withdraw all letters of termination issued by Ansari dated 21st April to several Tuaran PKR leaders who did not support his action in fielding his daughter as an independent candidate against Bumburing.

    ReplyDelete
  166. All of us agreed that there were no legal grounds for these leaders to be sacked from the party, as they are supporting Bumburing, the candidate endorsed by the central leadership

    ReplyDelete
  167. Since there has been no action taken by the party leadership against Ansari, we hereby jointly demand an explanation from the party leaders as to their inaction to action taken by Ansari

    ReplyDelete
  168. PKR top leaders must emulate what other political parties have done immediately by sacking their party members for standing as independent candidates

    ReplyDelete
  169. The position taken by Ansari now is more damaging to Pakatan Rakyat than any independent candidates

    ReplyDelete
  170. Ranggangon revealed that Ansari had told them in a secret meeting with some selected PKR Tuaran committee members that he proposed Rhodes (Panilau) as the PKR candidate for Kiulu not because he wanted to capture the Kiulu seat for PKR but to ensure Bumburing’s defeat in the election.

    ReplyDelete
  171. Ansari believed that Rhodes would not win in Kiulu, thus should Bumburing and Rhodes work hand in hand during the campaigning and Rhodes loses the election, Bumburing will also lose

    ReplyDelete
  172. Pada PRU ke-8 pada tahun 1990, kira-kira 5 hari sebelum Hari pembuangan undi. Parti PBS yang bermesyuarat di rumah Ketua Menteri di Seri Gaya, Kota Kinabalu telah mengambil keputusan keluar dari BN. Akhirnya, UMNO terpaksa masuk ke Sabah untuk membantu USNO yang menghadapi kesukaran untuk menyelamatkan umat Islam dan Bumiputera Islam di Sabah ketika itu. Dalam kes ini, orang yang paling berjasa ialah Allahyarham Tun Ghafar Baba, bukannya Anwar Ibrahim!

    ReplyDelete
  173. pada tahun 1994 berlangsung pula PRU peringkat negeri Sabah. BN Sabah yang diketuai oleh UMNO Sabah hanya kekurangan 2 kerusi untuk membentuk Kerajaan Negeri. Nafsu dan Kerakusan Anwar tiada siapa yang mampu mengatasinya! Anwar Ibrahim mengambil kesempatan kerana pada tahun 1995 akan berlangsung Pemilihan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO. Lalu, Anwar Ibrahim membeli Lajim Ukin dengan diikuti oleh YB-YB PBS yang lain. Akhirnya hanya tinggal 5 orang YB PBS sahaja dalam parti PBS, yang lainnya semua dibeli oleh Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  174. Idea membeli YB ini dicadangkan oleh Anwar Ibrahim. Tun Dr. Mahathir dan Tun Ghafar Baba menentang cara ini, namun Anwar Ibrahim pandai "kelentong", akhirnya dibeli juga. Tumbanglah kerajaan PBS! Cara ini hendak diulangi Anwar Ibrahim pada tahun 16 September 2008. Malangnya, Anwar tak cukup duit kerana Anwar Ibrahim hanya meletakkan di mulutnya sahaja akan membayar YB si polan YB si polan sekiranya sanggup berhijrah. Namun, semua YB tahu Anwar kaki kelentong.

    ReplyDelete
  175. Mantan TYT Sarawak memberitahu kami, Anwar Ibrahim turut memujuk anaknya supaya melompat parti ke PR. Juga gagal.

    ReplyDelete
  176. Keghairahan yang meluap-luap Anwar mahu menjadi TPM dan seterusnya PM dibayangkan dengan jumlah Undi Perwakilan UMNO Sabah daripada 20 bahagian.

    ReplyDelete
  177. Anwar menggunakan kuasanya sebagai Menteri Kewangan, dengan menghambur wang ke bahagian-bahagian dengan syarat Mencalonkannya sebagai Calon Timbalan Presiden UMNO. Walaupun di depan Kamera TV dan di hadapan Tun Ghafar Baba, Anwar mengatakan tidak akan bertanding. Benar kata Pak Lah semalam, "saya kenal betul Anwar Ibrahim, Kaki Pembohong, depan cakap lain, belakang cakap lain!

    ReplyDelete
  178. Anwar dengan kuasa dan kepercayaan yang diberikan oleh Tun Dr. Mahathir ketika itu Perdana Menteri, telah memberikan wang yang bukan sedikit untuk Proses memberikan IC-IC biru kepada pekerja asing dan pendatang asing. Anwar Ibrahim memberikan Arahan dan Wang supaya mereka mendaftarkan lebih banyak IC-IC baru supaya mereka boleh menjadi pengundi PRU Negeri Sabah pada tahun 1994, dan supaya mereka ini diserapkan memasuki UMNO untuk memenangkan proksi-proksinya di bahagian dalam Pemilihan UMNO tahun 1995.

    ReplyDelete
  179. Jika kamu sangsi modus oprendi ini, kamu boleh tanya YB DSP Salleh Said Keruak, YB Sipitang, YB Kalabakan, Karim Ghani dan banyak lagi lah. Sebab itulah YB DSP Salleh berkata supaya Anwar jangan membohong tetapi bercakap benarlah! Malangnya, Anwar tidak berani menjawab suara YB DSP Salleh Said Keruak!

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.